10 tips om de online vindbaarheid van je lokale bedrijf te vergroten

10 tips om de online vindbaarheid van je lokale bedrijf te vergroten
7 december 2021 Roald google mijn bedrijf, tips

Online vindbaarheid is belangrijker dan ooit. Waar we vroeger de kranten en De Telefoongids doorspitten op zoek naar informatie over een bedrijf, is Google tegenwoordig onze allerbeste vriend. Ook voor lokale ondernemers is online vindbaarheid enorm interessant. In 2020 zocht maar liefst 93% online naar lokale bedrijven, waarvan 34% zelfs elke dag. En naar verwachting zal deze trend de komende jaren niet afnemen.

Wat betekent een goede online vindbaarheid voor jou als lokale ondernemer? Nou, best wel wat. Je bedrijf wordt bijvoorbeeld beter gevonden door je doelgroep, wat zorgt voor meer websitebezoeken, telefoontjes en aanvragen. Oftewel: je zult meer klanten krijgen die gebruikmaken van jouw dienst of je product aanschaffen. Een fijne gedachte, nietwaar?

Een goede online vindbaarheid ontstaat alleen niet zomaar. Je zult structureel actie moeten ondernemen om dit te bereiken. In dit blog geven we je daarom 10 tips met dingen die je als lokale ondernemer kunt doen om de online vindbaarheid van jouw bedrijf te vergroten. Laat die goede resultaten maar komen!

Tip 1: begin met bloggen

Google houdt van inhoudelijk goede content. Content waar je doelgroep écht iets aan heeft. Wat is interessant voor je lezers? Welke behoefte hebben ze en welke vragen komen bij ze op? Google wilt dat je daar als ondernemer met website over nadenkt. Door blogs te maken, kun je je doelgroep voorzien van een hoop interessante informatie over jouw product of dienst. Dat maakt je als bedrijf niet alleen behulpzaam naar je klanten toe, maar zorgt er ook voor dat:

  • Je breder vindbaar bent, waardoor de kans toeneemt dat je website gevonden wordt.
  • Je online meerwaarde creëert ten opzichte van je concurrenten, waardoor je onderscheidend bent.

Bloggen kan ook in een samenwerking met lokale websites. Deze websites kunnen bijvoorbeeld een artikel plaatsen over een tof product uit je assortiment, interviews met jou of je werknemers uploaden of blogs over jouw werkzaamheden online zetten. Onderzoek welke (lokale) platforms interessant voor jou zijn en werk zo samen aan meer naamsbekendheid voor jouw lokale bedrijf.

Tip 2: voeg foto’s toe aan je Google Bedrijfsprofiel

Je wilt als lokaal bedrijf natuurlijk zoveel mogelijk klanten trekken. Om dat te bereiken, zul je moeten opvallen. Dat doe je bijvoorbeeld door je Google Bedrijfsprofiel zo aantrekkelijk mogelijk in te richten. Voeg daarom meerdere foto’s toe aan je profiel. Foto’s wekken namelijk vertrouwen bij de (potentiële) klant, trekken de aandacht en zorgen ervoor dat je je onderscheidt van de concurrentie. En, waar het uiteindelijk natuurlijk vooral om draait: foto’s zorgen voor een betere online vindbaarheid. Uit onderzoek van Google blijkt dat bedrijven met foto’s op hun bedrijfsprofiel meer kliks naar hun websites en verzoeken om een autoroute naar hun locatie krijgen dan bedrijven zonder foto’s.

Wat voor foto’s plaats je dan? Je kunt het best gaan voor foto’s die zoveel mogelijk over jouw bedrijf laten zien. Denk aan foto’s van je bedrijfspand, producten, actiefoto’s van je dienstverlening en teamfoto’s.

Lees ook:

Tip 3: maak Google Posts

Google Posts werden in 2017 geïntroduceerd door Google en het heeft even geduurd voordat (lokale) ondernemers er het nut van inzagen. Toch kun je ze nu eigenlijk niet meer wegdenken uit je online vindbaarheidsstrategie. Google Posts zijn namelijk perfect om aanbiedingen, producten, nieuws en evenementen van je bedrijf direct zichtbaar te maken op je Google Bedrijfsprofiel – en dus binnen de zoekresultaten van Google. Ze voorzien je potentiële bezoekers van gerichte informatie, die nét dat extra zetje kan geven om naar je website door te klikken.

Lees ook:

Tip 4: voeg vraag-antwoordcombinaties toe aan je Google Bedrijfsprofiel

De zoektocht naar een bepaald product of een specifieke dienst kan vragen oproepen bij potentiële klanten. Van vragen over maatvoeringen tot mogelijkheden wat betreft de dienstverlening: het kan allemaal bij ze opkomen. Je bent jouw klanten beter van dienst door gebruik te maken van de vraag-antwoordcombinaties die je kunt toevoegen aan je Google Bedrijfsprofiel. Je helpt je potentiële klanten daardoor niet alleen in hun beslissingsproces, maar zorgt ook voor een betere online vindbaarheid.

'Mensen vragen ook' in Google's zoekresultaten

‘Mensen vragen ook’ in Google’s zoekresultaten

Hoe zit dat precies? Stel, je hebt een glasbedrijf in Helmond. Op jouw Google Bedrijfsprofiel heb je een vraag-antwoordcombinatie waar het zoekwoord ‘glas met zwart kozijn’ in is verwerkt. De vraag kan bijvoorbeeld zijn: Verkopen jullie glas met een zwart kozijn? Als mensen nu zoeken op ‘glas zwart kozijn + Helmond’, dan is de kans groter dat jouw bedrijf naar voren zal komen in de zoekresultaten. Oftewel, je bent hierdoor weer beter online vindbaar.

Tip 5: voeg FAQ’s toe aan je website

FAQ’s, ofwel veelgestelde vragen, zijn enorm behulpzaam voor de bezoekers van je website. Ze verbeteren de algehele klantbeleving, nemen onduidelijkheid weg en stimuleren de verkoop van je product of dienst. Ook voor jou als ondernemer zijn ze handig, want je kunt met FAQ’s heel eenvoudig laten zien hoeveel kennis je in huis hebt. Een goede FAQ-pagina kan er bovendien voor zorgen dat je op verschillende soorten zoekwoordcombinaties wordt gevonden in Google. En dit kan weer zorgen voor een hogere ranking in de organische (natuurlijke) zoekresultaten. Kortom: FAQ’s zijn zeer relevant voor de online vindbaarheid van je website.

Veelgestelde vragen op een website

Veelgestelde vragen op een website

Tip 6: neem deel aan of sponsor lokale evenementen

De vindbaarheid van jouw bedrijf zal ook vergroten als je als bedrijf regelmatig meedoet aan lokale evenementen. Dit kan van alles zijn, van de verkoop van jouw product op de jaarmarkt tot de deelname aan een sponsorloop. Omdat mensen je bedrijf op zo’n evenement voorbij zien komen en er misschien ook wel echt kennis mee maken, vergroot je de kans dat zij naar jouw website zullen trekken – en dus de kans dat ze interesse hebben in je product of dienst.

Ben je met je bedrijf actief in de lokale community? Dan doet sponsoring ook veel goed voor je vindbaarheid. Je kunt bijvoorbeeld een sportteam uit de omgeving sponsoren. In ruil voor het sponsoren zou je bedrijfslogo op de sportkleding van de sporters gedrukt kunnen worden.

Wat je ook besluit te doen, zorg er altijd voor dat je er online veel over deelt. Schrijf er Google Posts over, deel het nieuws op social media en maak achteraf een verslag voor op je website. Vergeet voorafgaand aan het evenement ook niet om belangrijke informatie in je berichtgeving te vermelden, zoals de locatie, datum en tijd en een link naar de website van het evenement. Het draait allemaal om zichtbaarheid!

Tip 7: zet je NAW-gegevens op verschillende online bedrijfsgidsen

Google Mijn Bedrijf is niet de enige online bedrijfsgids waarop je gevonden kunt worden. Sterker nog, er zijn er best wel wat – en voor je online vindbaarheid is het alleen maar goed als je gegevens op meerdere van zulke online gidsen staan. Je kunt de NAW-gegevens (Naam, Adres, Woonplaats) van je bedrijf bijvoorbeeld op Detelefoongids.nl, Bedrijvengids, Openingstijden.nl en Yelp zetten. Dit kost je verder niets.

Je bedrijf vermelden in andere online bedrijvengidsen

Je bedrijf vermelden in andere online bedrijvengidsen

Welke voordelen op het gebied van online vindbaarheid zitten er nu precies aan het plaatsen van je NAW-gegevens op zulke online bedrijfsgidsen? Dat zijn onder andere:

  • Je bedrijf is beter vindbaar voor mensen en bedrijven die op zoek zijn naar bedrijven in jouw branche. Er is namelijk nog steeds een groep die bedrijfsgegevens opzoekt via zulke bedrijfsgidsen op het internet.
  • Het voorkomen van dezelfde NAW gegevens van jouw bedrijf op diverse andere sites vormt een sterk signaal richting Google dat je bedrijfsgegevens correct zijn en je bedrijf ook echt bestaat. Hierdoor wordt je bedrijf beter vindbaar in Google Maps.
  • Een wat technischer verhaal, links naar jouw website via deze bedrijfsgidsen zorgen ervoor dat je website een beter linkprofiel krijgt. Meer van zulke links betekent (kort door de bocht) een betere linkautoriteit, en dat zorgt weer voor een betere positie van je website in Google.
  • En deze bedrijvengidsen zijn ook vindbaar in Google, dus de kans is groter dat iemand bij jouw bedrijf uitkomt wanneer je bedrijf in zoveel mogelijk (relevante) bedrijvengidsen staat vermeld.

Tip 8: laat je interviewen door lokale media

Nog een goede tip om je online vindbaarheid te vergroten: zorg dat je ‘in the picture’ bent bij lokale media. Hoe je dat doet? Door nieuwswaardig te zijn! Heb je bijvoorbeeld een ludieke actie op het programma staan, een bijzonder jubileum op de planning of een uniek product in de verkoop? Schakel lokale media in om er een item over te maken. Dat kan een video-interview of een tof geschreven artikel zijn. Als er online veel over je te vinden is, dan zal je online vindbaarheid automatisch vergroten.

Tip 9: zorg voor (goede) reviews

Het kan je maken of breken: een review. En hoewel het ergens misschien een risico is (want: hoe denkt een klant nu écht over je product, dienst of service?), is het voor je online vindbaarheid goed om er flink wat te verzamelen. Reviews zorgen er namelijk voor dat klanten én Google jouw bedrijf als betrouwbaarder inschatten.

Reviews over jouw bedrijf verschijnen op Google

Reviews over jouw bedrijf verschijnen op Google

Je kunt jouw klanten op verschillende manieren om reviews vragen:

  • Door tijdens een 1-op-1-moment met je klant te vragen of hij of zij een review wilt schrijven;
  • Door je complete klantenbestand een mail te sturen met de vraag of ze een review willen schrijven;
  • Door op je website/socialmediakanalen een bericht te plaatsen waarin je vraagt om reviews.

Google biedt je bovendien de mogelijkheid om een linkje te sturen naar je klanten, waarmee ze direct de review kunnen schrijven en plaatsen op je Google Bedrijfsprofiel. Je vindt dit linkje door naar ‘Promoten’ te gaan en vervolgens te klikken op ‘Vragen om een review’. Superhandig!

Lees ook:

Tip 10: laat een expert je helpen

Het verbeteren van de online vindbaarheid van je website kan veel tijd kosten. Tijd die je misschien wel liever steekt in je eigen bedrijf. Merk je dat je hier tegenaan loopt? Schakel dan een expert in online vindbaarheid in. Bij Vind Mij Online nemen we je het werk graag uit handen en zorgen we ervoor dat jouw bedrijf beter lokaal vindbaar wordt. Neem gerust eens contact met ons op en ontdek wat wij voor je kunnen betekenen.

Vind mij Online nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen op het gebied van online marketing voor lokale bedrijven.

    Roald Craenen

    Roald Craenen

    Met meer dan 15 jaar ervaring in SEO, online marketing, webdesign en webdevelopment verbeter ik dagelijks de vindbaarheid van zowel grote als kleine bedrijven.

    Recente artikelen

    Onze tips voor het beginnen van een webwinkel

    Onze tips voor het beginnen van een webwinkel

    28 februari 2024 Lisa

    Online vindbaarheid is belangrijker dan ooit. Waar we vroeger de kranten en De Telefoongids […]

    Lees meer
    7 Tips voor de ideale horeca website

    7 Tips voor de ideale horeca website

    28 februari 2024 Lisa

    Online vindbaarheid is belangrijker dan ooit. Waar we vroeger de kranten en De Telefoongids […]

    Lees meer
    Grote veranderingen voor bedrijven met een Google-bedrijfsprofiel: wat betekent dit voor jou?

    Grote veranderingen voor bedrijven met een Google-bedrijfsprofiel: wat betekent dit voor jou?

    26 januari 2024 Lisa

    Online vindbaarheid is belangrijker dan ooit. Waar we vroeger de kranten en De Telefoongids […]

    Lees meer
    Vindbaar worden? Neem contact op!
    Wij scoren gemiddeld een 9,8 op basis van 18 recensies
    Wij scoren gemiddeld een 9,8 op basis van 18 recensies