We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken, online reviews zijn ontzettend belangrijk voor je lokale online vindbaarheid. En zeker in deze tijd belangrijker dan ooit!
Door online reviews komt je bedrijf betrouwbaar over en deze hebben ook een enorme impact op de vindbaarheid van je bedrijf. Er zijn genoeg redenen om eens goed na te denken over hoe je online reviews in je voordeel kunt laten werken. We kunnen namelijk wel stellen dat online reviews van fundamenteel belang is voor je bedrijf, ze kunnen je bedrijf namelijk letterlijk maken of breken!
Misschien na deze reden wel: consumenten gebruiken online reviews bij het besluit om een product te kopen of om zaken te doen met je bedrijf. Meer dan de helft van de consumenten kiest pas voor het bedrijf als het online beoordelingen heeft en minimaal 4 sterren krijgt van zijn of haar klanten. En zelfs 7 op de 10 consumenten zullen vaker een lokaal bedrijf gebruiken als ze positieve recensies zien.
Als je dus geen tijd maakt voor het verzamelen van online reviews, zal de consument eerder voor je concurrent kiezen. Online reviews zijn namelijk de nieuwe moderne mond-tot-mond reclame. Waar je voorheen niet om de mening van je buurman heen kon, kan je nu niet om de online beoordelingen heen.
Een lokaal bedrijf goed laten scoren in de zoekresultaten is nog nooit zo moeilijk geweest. Dit komt door 2 redenen: een enorme toename van het aantal mobiele apparaten en een toenemend aantal bedrijven dat de voordelen van lokale SEO erkent. Om gevonden te worden heb je dus meer nodig dan goede inhoud, want je wilt uiteraard in de bovenste 3 resultaten opgenomen worden. We weten namelijk dat review signalen waaronder kwantiteit, diversiteit en ster beoordeling (dus kwaliteit) de op 2 na belangrijkste ranking factor zijn.
In deze moderne tijd zijn online reviews niet meer weg te denken. Ze zijn verweven in het online gedrag van de consument. In 2010 had 67% van de consumenten online beoordelingen geraadpleegd voor een lokaal bedrijf, terwijl slechts 22% van de 16-54 jarigen regelmatig beoordelingen las. In 2018 is ditzelfde onderzoek gedaan en daar kwamen de volgende resultaten: 86% van de consumenten leest recensies voor lokale bedrijven waaronder 95% van de 18-34 jarigen. 27% Leest altijd de online beoordelingen en 22% doet dit met regelmaat.
Een van de belangrijkste aspecten van klantervaring is vertrouwen. Klanten willen gewoon geen zaken doen met een bedrijf dat ze niet kunnen vertrouwen. Uit dit onderzoek bleek dat 8 op de 10 consumenten nooit een product of dienst kopen zonder eerst online beoordelingen te lezen
Uit datzelfde onderzoek blijkt dat 57% van de consumenten een bedrijf alleen zal gebruiken als het 4 of meer sterren heeft. Deze statistiek alleen al is een zeer sterke business case om je bezig te houden met online reviews. Zonder die reviews vermindert je potentiële klantenbestand tot slechts 43% van de consumenten.
Consumenten lezen gemiddeld 10 reviews voordat ze een een beslissing maken. Sterker nog, pas bij tientallen reviews zal een consument onder de indruk zijn. Het zijn niet alleen consumenten die belang hechten aan een groot aantal beoord- elingen, ook Google vindt dit erg belangrijk. Het telt namelijk mee voor je ranking.
Recensies van je klanten kunnen waardevolle feedback geven voor je bedrijf en het reageren op die beoordelingen kan helpen het vertrouwen van je (potentiële) klanten op te bouwen.
We hebben het gehad over het feit dat positieve reviews een positieve bijdrage leveren aan het besluit tot aankoop. Zo hebben ook negatieve reviews een negatieve bijdrage bij dit besluit. 40% van de consumenten zal niet doorgaan met zaken doen met het bedrijf als men slechte reviews leest. Zo verlies je al bijna de helft van je potentiële klanten voordat het 1e contact is geweest. Daarnaast kun je reviews in Google Mijn Bedrijf niet uitzetten en is het vrijwel onmogelijk om reviews te verwijderen. Dus besteedt je beter tijd aan het verkrijgen van positieve reviews, of het managen van slechte reviews.
In wezen is een online review een beschrijving van een ervaring. Het is een consument die aan anderen vertelt hoe zij je bedrijf gevonden hebben, hoe de kwaliteit van het product of dienst is die zij hebben ontvangen en hoe zij het vonden met je te werken. Dit geeft je inzicht.
Conclusie; je kunt je niet meer verstoppen en moet aan de bak met online reviews. Wil je weten hoe? Neem dan contact met ons op!
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen op het gebied van online marketing voor lokale bedrijven.
We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken, online reviews zijn ontzettend belangrijk voor je […]
Lees meerWe kunnen het niet vaak genoeg benadrukken, online reviews zijn ontzettend belangrijk voor je […]
Lees meerWe kunnen het niet vaak genoeg benadrukken, online reviews zijn ontzettend belangrijk voor je […]
Lees meer