Anno 2020 heeft zo’n beetje iedereen haast én is iedereen snel afgeleid. Wil je als ondernemer nieuwe klanten werven, dan moet je je daar bewust van zijn. Juist daarom is het belangrijk dat je opvalt. Online doe je dat onder andere met je website, maar tegenwoordig ook met je bedrijfsvermelding op Google Mijn Bedrijf. Hoe meer informatie zo’n vermelding heeft, hoe meer hij opvalt. Hoe meer hij opvalt, hoe groter de kans dat je de aandacht trekt van potentiële klanten.
Goede foto’s spelen daarbij een cruciale rol. Ze trekken de aandacht en geven meteen op een snelle manier een visuele indruk van jouw bedrijf. Het klinkt natuurlijk allemaal heel logisch. Maar in de praktijk zie je nog teveel bedrijfsvermeldingen waar helemaal geen aandacht aan is besteed. Een gemiste kans dus. Wil jij die kans niet missen? Lees dan snel verder.
Volgens Google krijgen bedrijven met foto’s 42% meer routebeschrijvingen én 35% meer kliks naar hun website. Door het toevoegen van foto’s is je bedrijf dus beter vindbaar, wat meteen leidt tot meer websitebezoekers. Dat resulteert uiteindelijk in meer telefoontjes en dus meer klanten.
Uit onderzoek van Bright Local blijkt dat een bedrijfsvermelding op Google gemiddeld 11 foto’s heeft. Er zijn wel opvallende verschillen in branches. Zo heeft een restaurant gemiddeld 67 foto’s en een hotel zelfs 150(!). Slechts 13% van alle bedrijven heeft meer dan 50 foto’s, terwijl uit het onderzoek blijkt dat een bedrijf met meer dan 100 foto’s 520% meer telefoontjes krijgt en maar liefst 1.065% meer kliks!
Een bedrijf met meer dan 100 foto’s krijgt 520% meer telefoontjes.
Niet geheel verrassend eigenlijk. Want meer foto’s betekent dat je een betere indruk krijgt van een bedrijf. Stel je bent op zoek naar een fitnesscentrum in Waalwijk, dan overweeg je toch eerder een sportschool mét goede foto’s dan eentje zonder?
Daar hoef je uiteraard geen antwoord op te geven, want uit een ander onderzoek blijkt dat maar liefst 60% zegt dat dit het geval is en foto’s hen helpt een beslissing te maken. Zelfs 29% geeft aan geen zaken met een bedrijf te doen als er helemaal geen foto’s zijn. Naast dat foto’s ervoor zorgen dat je bedrijf beter vindbaar is, wekken ze vertrouwen en spelen ze een belangrijke rol in het beslissingsproces van een potentiële klant.
29% van de consumenten doet geen zaken met een bedrijf als er geen foto’s zijn.
Die korte aandachtsspanne waar ik het in het begin over had, is onder andere te wijten aan social media. Gemiddeld besteden we namelijk zo’n 79 minuten per dag aan social media. Daar scrollen we door de eindeloze tijdlijn van (nep)nieuws, advertenties en af en toe updates van vrienden, familie of kennissen. Af en toe, want het organisch bereik (het percentage van het aantal mensen dat jou volgt en vervolgens een update ziet) keldert al jaren. Zo erg zelfs dat dit bereik beneden de 2% ligt. Dat betekent dus dat slechts 2 op de 100 mensen jouw bericht zien. Opvallend dan, dat er daar juist wel tijd in gestoken wordt, door regelmatig foto’s op een bedrijfspagina te delen. Wat nu als een bedrijf eens de helft van die tijd in haar Google Mijn Bedrijf profiel zou steken… Precies! Dat zou een enorme impact kunnen hebben!
“Maar hoe doe ik dat dan?”, vraag je je nu hopelijk af. Heel simpel, vooral met de Google Mijn Bedrijf app. Zonder de app kan het ook, door gebruik te maken van de browseromgeving van Google Mijn Bedrijf. Dat werkt wel iets omslachtiger.
Als ik je heb kunnen overtuigen een klein beetje van je tijd in Google Mijn Bedrijf in plaats van in social media te steken, dan heb ik ook nog een aantal tips. Vanzelfsprekend upload je alleen foto’s van goede kwaliteit en hoge resolutie. Let er ook op wat je precies uploadt, Google Mijn Bedrijf is niet hetzelfde als Facebook of Instagram. Dus foto’s van een bedrijfsuitje horen hier niet. Dat schrikt potentiële klanten eerder af. Hieronder de tips op een rijtje:
En als allerlaatste nog een paar richtlijnen met betrekking tot de foto’s:
Vooral die laatste is belangrijk, want Google ondervindt nogal wat issues met het vertonen van de foto’s. Zorg er dus altijd voor dat ze van voldoende kwaliteit zijn. Zijn je foto’s wel al geupload, maar na 48 uur nog niet vertoond? Neem dan contact op met Google via dit formulier. Uiteraard kunnen wij je hier ook mee helpen.
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen op het gebied van online marketing voor lokale bedrijven.
Anno 2020 heeft zo’n beetje iedereen haast én is iedereen snel afgeleid. Wil je […]
Lees meerAnno 2020 heeft zo’n beetje iedereen haast én is iedereen snel afgeleid. Wil je […]
Lees meerAnno 2020 heeft zo’n beetje iedereen haast én is iedereen snel afgeleid. Wil je […]
Lees meer