Begin november 2021 heeft Google aangekondigd de naam Google My Business te wijzigen naar Google Business Profile. Met deze naamswijziging komen ook een aantal veranderingen in het platform zelf. Welke veranderingen kun jij, als ondernemer met een Google My Business-profiel (binnenkort dus Google Business Profile of Google Bedrijfsprofiel), verwachten? In dit blog leggen we ze aan je uit.
Google wil het gebruik van hun businessplatform graag gemakkelijker maken voor ondernemers. Deze update komt dan ook met het motto ‘To keep things simple’. En daar houden ze zich aan, want je hoeft als ondernemer voortaan één stap minder te zetten in het beheren van je Google-businessprofiel. Je kunt je bedrijfsprofiel dankzij deze wijziging namelijk direct verifiëren en beheren in Google Search en Google Maps. Inloggen op je profiel via business.google.com, bijvoorbeeld om wijzigingen in bedrijfsgegevens door te voeren, foto’s toe te voegen of te reageren op berichten van (potentiële) klanten, hoeft dus niet meer. Je zoekt in Google Search of Maps op ‘Mijn bedrijf’ of op je bedrijfsnaam en kunt als beheerder van de locatie direct aan de slag.
Wijzig bijvoorbeeld je openingstijden via ‘Profiel bewerken’:
Breng je bedrijf onder de aandacht via ‘Promoten’:
En reageer op reviews en berichten van klanten via ‘Klanten’:
Voorheen gebruikte je de Google My Business-app en -website waarschijnlijk regelmatig. Zo kon je bijvoorbeeld enkel op chatberichten reageren via de app. Omdat je voortaan direct via Google Search en Google Maps jouw bedrijfsprofiel kunt beheren, is het volgens Google niet meer nodig om de Google My Business-app en -website te gebruiken. Zowel de app als de website van Google My Business zullen binnenkort dus gaan verdwijnen. Ook dit is een verandering waar je rekening mee moet houden.
Zoals je eerder las, wil Google het voor ondernemers makkelijker maken om hun bedrijfsprofiel te beheren. Dat zou namelijk moeten zorgen voor een verhoogde interactie tussen de onderneming en de klant. En dat is weer zeer goed voor ondernemingen die zich richten op lokale SEO, want een verhoogde interactie betekent meer engagement: een belangrijke indicator van Google om de positie van je bedrijf te bepalen. Engagement betekent ook wel de mate van betrokkenheid die een bezoeker met jouw website heeft. Reageer je snel op chatberichten en verzamel je veel reviews, waar je ook snel en goed op reageert? Dan heb je goede kans dat je lokale vindbaarheid verbetert. Het reageren op klanten via deze functies is vermoedelijk niet nieuw voor je, maar wordt met deze update wel gemakkelijker voor je gemaakt – waardoor je er waarschijnlijk actiever mee aan de slag gaat en betere resultaten boekt.
Dit niet de eerste keer is dat Google de naam van dit platform verandert? Voordat het in 2014 Google My Business werd genoemd, heette het Google+ Local (vanaf 2012). Daarvoor, vanaf 2010, was het Google Places. En heel, heel vroeger, in 2007 en de jaren daarvoor, noemde Google het Google Local Business Center.
Verwacht daarom ook niet dat het platform nu voorgoed Google Business Profile (of Google Bedrijfsprofiel) zal blijven heten. Waarschijnlijk zullen er in de toekomst weer ontwikkelingen komen, die ook van invloed zijn op de naam van het platform. Mocht het zover zijn, dan lees je er hier natuurlijk meer over.
Wij denken dat je als ondernemer kunt profiteren van deze updates van Google. Wil je meer weten over de wijziging naar Google Business Profile? Of kun je wel wat hulp gebruiken bij het verbeteren van je lokale vindbaarheid? Neem dan contact met ons op.
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen op het gebied van online marketing voor lokale bedrijven.
Begin november 2021 heeft Google aangekondigd de naam Google My Business te wijzigen naar […]
Lees meerBegin november 2021 heeft Google aangekondigd de naam Google My Business te wijzigen naar […]
Lees meerBegin november 2021 heeft Google aangekondigd de naam Google My Business te wijzigen naar […]
Lees meer