Google Posts zijn een mooie manier om extra bezoekers naar je website te trekken. Je kunt met een Google Post bijvoorbeeld je potentiële klanten op de hoogte brengen van een leuke aanbieding, een interessant product of een gaaf evenement dat je organiseert. Maar ook updates over je bedrijf, zoals over de coronamaatregelen die je in je zaak treft, maak je met deze posts kenbaar. Kortom: het is eigenlijk zonde om er, als ondernemer met een Google My Business-profiel*, niets mee te doen.
Maar hoe zorg je nu dat jouw Google Posts zo effectief mogelijk zijn? Oftewel, hoe richt je jouw posts zo in, dat je ermee bereikt wat je wilt bereiken? In dit blog geven we je hier 10 nuttige tips voor.
* Wist je dat de naam Google My Business per november 2021 verandert naar Google Business Profile? Daar komen ook een aantal functiewijzigingen bij, die voor jou als ondernemer interessant kunnen zijn. Lees ook ‘Google My Business wordt Google Business Profile‘
Google Posts zijn niet het type content om zomaar, zonder doel, online te zetten. Dat komt omdat deze posts er niet voor zullen zorgen dat je organisch hoger zult scoren in de zoekresultaten. Ze zorgen wél voor meer zichtbaarheid en conversies. Bedenk daarom goed wat je met jouw posts wilt bereiken bij je doelgroep. Heb je bijvoorbeeld een gave aanbieding waar je doelgroep écht van op de hoogte moet zijn? Daar zijn Google Posts perfect voor.
Er zijn momenteel vijf verschillende typen posts die je kunt maken:
Met het juiste type post geef je jouw doelgroep op de meest effectieve manier de juiste informatie. Bedenk dus goed welke soort post past bij jouw doel.
Er zijn verschillende instellingen die je kunt toevoegen aan je Google Posts. Zo kun je bij evenementen en aanbiedingen een begin- en einddatum en begin- en eindtijd instellen. Zolang als het evenement of de aanbieding duurt, blijft deze post zichtbaar in je profiel. Ook foto’s, video’s, links, algemene voorwaarden (bij een aanbieding) en kortingscodes (bij een aanbieding) kunnen worden toegevoegd aan deze posttypes. Je kunt bij posts over evenementen, aanbiedingen en updates bovendien een actieknop of CTA-button instellen. Denk bijvoorbeeld aan een knop waarmee mensen zich ergens voor kunnen inschrijven of aanmelden, iets direct kunnen kopen of boeken, kunnen bellen of informatie kunnen opvragen. Met de juiste instellingen geef je een potentiële klant nét dat extra zetje om iets met je post te gaan doen.
Een Google Post bestaat uit maximaal 1500 tekens (inclusief spaties). We raden je alleen aan om de tekst zo kort mogelijk te houden, het liefst tussen de 150 en 350 tekens. Het aantal direct zichtbare tekens is namelijk niet zo groot, zeker niet als je lezer het bericht op een mobiel leest. Met een korte, maar krachtige tekst zorg je er bovendien voor dat de lezer zijn of haar aandacht niet verliest.
We schreven het net al: kort is key. Maar je tekst moet óók pakkend zijn. Het is immers een mogelijkheid om je (potentiële) klanten direct aan te spreken. Schrijf je post daarom op een natuurlijke manier, alsof je een gesprek met de lezer aan het voeren bent. Dat houdt de aandacht vast. Zorg er daarnaast voor dat je je belangrijkste boodschap in de eerste zin plaatst, zodat je lezer direct weet wat de bedoeling is van de post (en misschien wel meteen overtuigd raakt).
Zoals je al las, kun je aan je Google Post onder andere een afbeelding toevoegen. Een leuke optie, want daarmee maak je jouw post net even wat opvallender en interessanter. Zorg er in ieder geval altijd voor dat je afbeelding een minimale resolutie van 250 pixels x 250 pixels (lengte en breedte) heeft. Een kleinere resolutie zorgt voor een onscherpe afbeelding (en wordt ook niet door Google geaccepteerd). De aanbevolen resolutie is 720 pixels in de lengte en 720 pixels in de breedte, maar speel hier gerust mee.
Extra tip voor het toevoegen van een afbeelding: zorg er altijd voor dat de afbeelding gecentreerd is. Je wilt immers niet dat jouw afbeelding op een ongelukkige manier wordt afgesneden door Google – met een heel raar plaatje tot gevolg.
Lees ook:
Google Posts worden in volgorde van oud naar nieuw geplaatst. Je kunt in totaal 10 posts plaatsen, waarvan slechts een paar posts direct zichtbaar zijn op je bedrijfsprofiel. De andere posts ziet je lezer door te scrollen. Dit betekent dus dat de post die je het eerst plaatst, pas na even scrollen zichtbaar is voor je lezer. Terwijl de post die je het laatst plaatst, meteen te zien is. Heb je een post met een belangrijke boodschap? Voeg deze dan dus als laatst toe. Dan weet je zeker dat je lezers deze direct onder ogen krijgen.
Je las het al bij de vorige tip: Google biedt de mogelijkheid om maximaal 10 posts te plaatsen. Deze posts blijven 6 maanden staan – hierna worden ze automatisch door Google gearchiveerd. Zorg er dus voor dat je zeer regelmatig relevante posts blijft maken en publiceren, zodat je verkeer naar je website blijft trekken. Het opnieuw plaatsen van een bestaande post kan natuurlijk ook, als je denkt dat het een relevante en belangrijke post is voor je (potentiële) klanten. Maar over het algemeen raden wij aan: blijf vernieuwen om de aandacht te trekken.
Het meten van de effectiviteit van je posts is belangrijk. Je kunt er namelijk heel nuttige informatie uithalen. Als je weet hoe vaak een post is bekeken of hoe vaak er op is geklikt, dan weet je bijvoorbeeld:
Kortom, informatie die ervoor zorgt dat je posts in de toekomst ook steeds effectiever worden! Het meten van de effectiviteit van je Google Posts kan via het dashboard van Google My Business (per november 2021: Google Business Profile) of via Google Analytics. Bij deze laatste meting is het belangrijk dat er een UTM-tag aan je post is toegevoegd.
En dan de laatste, maar zeker niet de minst belangrijke tip: check of je posts goed online staan. Doe dit voor zowel je desktop als je mobiel (en eventueel iPad). Het zou zonde zijn als je er na een paar dagen achter komt dat er tekst is weggevallen, een linkje niet werkt of een afbeelding half afgesneden is. Checken is een kleine moeite die de effectiviteit van je Google Posts eenvoudig vergroot.
Google Posts zijn een belangrijk onderdeel van je online marketingstrategie. Ze zorgen voor meer zichtbaarheid van je bedrijf én conversie van klanten. Met onze tips zet je jouw Google Posts voortaan zo effectief mogelijk in elkaar. Wil je als lokale ondernemer graag nog meer hulp bij het vergroten van de vindbaarheid van jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op.
Lees ook:
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen op het gebied van online marketing voor lokale bedrijven.
Google Posts zijn een mooie manier om extra bezoekers naar je website te trekken. […]
Lees meerGoogle Posts zijn een mooie manier om extra bezoekers naar je website te trekken. […]
Lees meerGoogle Posts zijn een mooie manier om extra bezoekers naar je website te trekken. […]
Lees meer