Zo kun je de eerste foto van jouw bedrijf op Google verwijderen of aanpassen

Zo kun je de eerste foto van jouw bedrijf op Google verwijderen of aanpassen
20 oktober 2019 Roald google mijn bedrijf, tips

Als lokale ondernemer ben je uiteraard druk met 1.001 dingen. Naast het daadwerkelijk runnen van je business, moet je er ook voor zorgen dat de identiteit van je bedrijf op iedere plek hetzelfde wordt uitgedragen. Dat zorgt voor uniformiteit en daarmee herkenbaarheid. Soms komt het echter voor dat je niet alles in de hand hebt. Zo ook met jouw bedrijfsvermelding op Google. De foto die als eerste getoond wordt wanneer jij (of je klanten) naar jouw bedrijf zoeken, kan namelijk niet altijd even actueel en representatief zijn. In dit artikel leggen we je uit hoe je deze eerste foto van jouw bedrijf op Google kunt aanpassen, of zelfs kunt verwijderen.

Inhoud

Zo zien klanten jouw bedrijf

Als je regelmatig op je eigen bedrijfsnaam Googelt, zie je hoe jouw bedrijf wordt weergegeven op Google aan je (potententiele) klanten. Zo’n zoekopdracht toont doorgaans aan de linkerkant een aantal zoekresultaten, en aan de rechterkant een grote opvallende vermelding van jouw bedrijf. In onderstaand voorbeeld zie je hoe het bedrijf “Van Eert Accountants & Adviseurs” online wordt weergegeven. Meteen valt de vermelding aan de rechterkant op. Daarbij valt op dat de foto van de bedrijfsvermelding niet bijzonder representatief is. Als potentiele klant verwacht je wellicht een foto van het pand, van het bedrijfslogo of van het team. De foto zou jou als gebruiker in eerste instantie moeten overtuigen door te klikken naar bijvoorbeeld de website, om daar vervolgens een afspraak te maken. Bijzonder vervelend dus als daar een afbeelding staat die jijzelf niet hebt gekozen. Nog vervelender als je meerdere malen hebt geprobeerd die afbeelding op Google te verwijderen of aan te passen.

 

Niet representatieve foto op Google

Zo wordt een afbeelding op Google gekozen

Een foto bij een bedrijfsvermelding kan op verschillende manieren gekozen worden. Grofweg zijn er 3 manieren waarop de eerste foto wordt bepaald, dat zijn Google Streetview, klanten die een foto uploaden en bedrijfseigenaren die een foto uploaden.

1. Google Streetview

Als een bedrijf pas kort op Google bestaat, en daarmee waarschijnlijk ook recent is ingeschreven in het KvK handelsregister, wordt vaak een 360 graden foto van Google Streetview getoond. Google Streetview is een dienst van Google waarmee in feite de hele wereld in kaart wordt gebracht door middel van fotomateriaal. Er rijden continue auto’s van Google rond met een 360 graden camera op het dak. Met die camera worden beelden gemaakt van alle straten, huizen en gebouwen. Als Google nog te weinig informatie kan vinden over het betreffende bedrijf, worden de foto’s geraadpleegd die door deze auto’s zijn gemaakt. Zo krijgt een gebruiker een idee van het bedrijf en kan zo de locatie makkelijker herkennen.

2. Klanten uploaden foto’s

Als je bedrijf al iets langer bestaat, is de kans groot dat je regelmatig klanten over de vloer hebt. Die klanten kunnen vervolgens foto’s maken van jouw bedrijf die ze aan Google toe kunnen voegen. Google stimuleert dit door middel van pushmeldingen op mobiele devices nadat je een bedrijf hebt bezocht. Als gebruiker kun je zelfs punten verdienen wanneer je reviews schrijft en foto’s uploadt door deel te nemen aan het Google Local Guides programma. Met name in de horeca komen deze pushmeldingen veelvuldig voor. Je herkent dat vast wel, nadat je heerlijk hebt gegeten in een restaurant, krijg je op een gegeven moment een pushmelding met de vraag hoe je het vond en of je je mening wilt delen op Google Maps. Als je tijdens het diner ook nog foto’s hebt gemaakt van je gerechten, is de kans groot dat Google je zelfs vraagt die foto’s te uploaden naar Google Maps. Als je foto goed genoeg is, kan die foto als eerste foto op Google getoond worden voor jouw bedrijf.

3. Bedrijfseigenaar uploadt foto’s

Gelukkig heb je als bedrijfseigenaar invloed op je bedrijfsvermelding. Echter, je hebt veel meer regie wanneer je jouw bedrijfvermelding op Google hebt geclaimd. Heb je dat nog niet gedaan, raden we je aan dat zo snel mogelijk te doen! Als bedrijfseigenaar kun je in Google Mijn Bedrijf (of Google My Business) alle bedrijfsinformatie beheren, waaronder de foto’s en afbeeldingen die voor jouw bedrijf op Google worden getoond. Een foto die door een bedrijfseigenaar wordt geuploadt heeft veel meer kans als eerste foto getoond te worden.

Foto of afbeelding op Google aanpassen

Nu je weet hoe bepaald wordt op welke manieren een foto voor jouw bedrijfvermelding getoond wordt, wil je uiteraard weten hoe je die eerste niet-representatieve foto op Google aan kunt passen. De grootste kans die foto aan te passen, heb je door gebruik te maken van Google Mijn Bedrijf. De foto op Google aanpassen doe je als volgt:

  1. Ga naar https://www.google.nl/business/
  2. Klik op jouw bedrijf (heb je je bedrijf nog niet geclaimd, dan lees je hier hoe je dat doet)
  3. Ga naar “foto’s”
  4. Klik op het blauwe plusje rechtsboven en uploadt een of meerdere foto’s
    Foto's uploaden in Google My Business
  5. Klik op “omslag” en selecteer de beste foto die je als eerste foto op Google getoond wilt hebben
    Omslagfoto kiezen Google My Business

Foto of afbeelding op Google verwijderen

Uiteraard kan het voor komen dat je een foto of afbeelding op Google wilt verwijderen, omdat deze bijvoorbeeld totaal niet bij je bedrijf past. Ook kan het zijn dat je zo’n foto wilt verwijderen omdat hij niet meer actueel is. Het daadwerkelijk verwijderen van een foto is helaas niet zo makkelijk als een foto toevoegen (zoals met alles op Google). De grootste kans om een foto verwijderd te krijgen, is door wederom naar Google Mijn Bedrijf te gaan en daar te betreffende foto te verwijderen. Het verwijderen van die foto op Google doe je als volgt:

  1. Ga naar https://www.google.nl/business/
  2. Klik op jouw bedrijf (heb je je bedrijf nog niet geclaimd, dan lees je hier hoe je dat doet)
  3. Ga naar “foto’s”
  4. Klik op de foto die je verwijderd wilt hebben
  5. Klik op het vlaggetje rechtsboven
    Foto als spam markeren op Google Mijn Bedrijf
  6. Geef de reden aan waarom je de betreffende foto wilt verwijderen en verzend het formulier
    Afbeelding verwijderen via Google My Business

Mocht dit allemaal niet lukken, kun je ook proberen de eigenaar van de foto rechtstreeks te benaderen. Als je namelijk op een foto klikt, zie je linksboven door wie die foto is gemaakt. Wanneer je op de naam van die gebruiker klikt, kom je op zijn/haar Google Local Guides profiel. Wellicht vind je daar meer informatie over de betreffende persoon.

Een aantal tips

Met het doorlopen van bovenstaande stappen kun je een foto of afbeelding van jouw bedrijf op Google aanpassen of zelfs verwijderen. Google zou Google niet zijn, als hier een aantal haken en ogen aan zitten. Google is namelijk degene die uiteindelijk bepaalt welke informatie (en dus foto’s) getoond worden op het internet. Wel hebben we een aantal tips die ervoor kunnen zorgen dat jij wel de juiste foto getoond krijgt:

  1. Maak altijd gebruik van Google My Business (Google Mijn Bedrijf)
  2. Upload foto’s van hele goed kwaliteit (hoge resolutie, mooie kleuren, etc.)
  3. Logo’s of veel tekst op een afbeelding werkt slecht. Deze foto’s worden vrijwel nooit als eerste foto op Google getoond.
  4. Een foto van de voorkant van het pand of een mooie foto waarop veel te zien is van de binnenkant van het bedrijf werkt goed.
  5. Kies een liggende foto in plaats van een staande.
  6. Vraag een Google Local Guide foto’s te maken. Local Guides met een hoge rang hebben vaak meer invloed, zijn/haar foto’s worden sneller als eerste foto op Google getoond.
    Google Local Guide

Kom je er niet uit?

Mocht je er echt niet uitkomen, dan kun je altijd vrijblijvend contact met ons opnemen. Wij kunnen je helpen met het beheren van jouw bedrijfvermelding (en dus foto’s) en zorgen er daarnaast voor dat je bedrijf lokaal beter vindbaar wordt.

Vind mij Online nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen op het gebied van online marketing voor lokale bedrijven.

Roald Craenen

Roald Craenen

Met meer dan 10 jaar ervaring in SEO, online marketing, webdesign en webdevelopment verbeter ik dagelijks de vindbaarheid van zowel grote als kleine bedrijven.

Recente artikelen

Kun je Google Mijn Bedrijf (GMB) reviews uitzetten?

Kun je Google Mijn Bedrijf (GMB) reviews uitzetten?

12 november 2019 Roald

Als lokale ondernemer ben je uiteraard druk met 1.001 dingen. Naast het daadwerkelijk runnen […]

Lees meer
Waarom je de Google Mijn Bedrijf app moet installeren

Waarom je de Google Mijn Bedrijf app moet installeren

22 oktober 2019 Roald

Als lokale ondernemer ben je uiteraard druk met 1.001 dingen. Naast het daadwerkelijk runnen […]

Lees meer
Bereik je klanten met de nieuwe Google Maps

Bereik je klanten met de nieuwe Google Maps "volg" knop

7 februari 2019 Roald

Als lokale ondernemer ben je uiteraard druk met 1.001 dingen. Naast het daadwerkelijk runnen […]

Lees meer
Wij scoren gemiddeld een 9,6 op basis van 10 recensies