Als lokale ondernemer ben je uiteraard druk met 1.001 dingen. Naast het daadwerkelijk runnen van je business, moet je er ook voor zorgen dat de identiteit van je bedrijf op iedere plek hetzelfde wordt uitgedragen. Dat zorgt voor uniformiteit en daarmee herkenbaarheid. Soms komt het echter voor dat je niet alles in de hand hebt. Zo ook met jouw bedrijfsvermelding op Google. De foto die als eerste getoond wordt wanneer jij (of je klanten) naar jouw bedrijf zoeken, kan namelijk niet altijd even actueel en representatief zijn. In dit artikel leggen we je uit hoe je deze eerste foto van jouw bedrijf op Google kunt aanpassen, of zelfs kunt verwijderen.
Als je regelmatig op je eigen bedrijfsnaam Googelt, zie je hoe jouw bedrijf wordt weergegeven op Google aan je (potententiele) klanten. Zo’n zoekopdracht toont doorgaans aan de linkerkant een aantal zoekresultaten, en aan de rechterkant een grote opvallende vermelding van jouw bedrijf. In onderstaand voorbeeld zie je hoe het bedrijf “Van Eert Accountants & Adviseurs” online wordt weergegeven. Meteen valt de vermelding aan de rechterkant op. Daarbij valt op dat de foto van de bedrijfsvermelding niet bijzonder representatief is. Als potentiele klant verwacht je wellicht een foto van het pand, van het bedrijfslogo of van het team. De foto zou jou als gebruiker in eerste instantie moeten overtuigen door te klikken naar bijvoorbeeld de website, om daar vervolgens een afspraak te maken. Bijzonder vervelend dus als daar een afbeelding staat die jijzelf niet hebt gekozen. Nog vervelender als je meerdere malen hebt geprobeerd die afbeelding op Google te verwijderen of aan te passen.
Een foto bij een bedrijfsvermelding kan op verschillende manieren gekozen worden. Grofweg zijn er 3 manieren waarop de eerste foto wordt bepaald, dat zijn Google Streetview, klanten die een foto uploaden en bedrijfseigenaren die een foto uploaden.
Als een bedrijf pas kort op Google bestaat, en daarmee waarschijnlijk ook recent is ingeschreven in het KvK handelsregister, wordt vaak een 360 graden foto van Google Streetview getoond. Google Streetview is een dienst van Google waarmee in feite de hele wereld in kaart wordt gebracht door middel van fotomateriaal. Er rijden continue auto’s van Google rond met een 360 graden camera op het dak. Met die camera worden beelden gemaakt van alle straten, huizen en gebouwen. Als Google nog te weinig informatie kan vinden over het betreffende bedrijf, worden de foto’s geraadpleegd die door deze auto’s zijn gemaakt. Zo krijgt een gebruiker een idee van het bedrijf en kan zo de locatie makkelijker herkennen.
Als je bedrijf al iets langer bestaat, is de kans groot dat je regelmatig klanten over de vloer hebt. Die klanten kunnen vervolgens foto’s maken van jouw bedrijf die ze aan Google toe kunnen voegen. Google stimuleert dit door middel van pushmeldingen op mobiele devices nadat je een bedrijf hebt bezocht. Als gebruiker kun je zelfs punten verdienen wanneer je reviews schrijft en foto’s uploadt door deel te nemen aan het Google Local Guides programma. Met name in de horeca komen deze pushmeldingen veelvuldig voor. Je herkent dat vast wel, nadat je heerlijk hebt gegeten in een restaurant, krijg je op een gegeven moment een pushmelding met de vraag hoe je het vond en of je je mening wilt delen op Google Maps. Als je tijdens het diner ook nog foto’s hebt gemaakt van je gerechten, is de kans groot dat Google je zelfs vraagt die foto’s te uploaden naar Google Maps. Als je foto goed genoeg is, kan die foto als eerste foto op Google getoond worden voor jouw bedrijf.
Gelukkig heb je als bedrijfseigenaar invloed op je bedrijfsvermelding. Echter, je hebt veel meer regie wanneer je jouw bedrijfvermelding op Google hebt geclaimd. Heb je dat nog niet gedaan, raden we je aan dat zo snel mogelijk te doen! Als bedrijfseigenaar kun je in Google Mijn Bedrijf (of Google My Business) alle bedrijfsinformatie beheren, waaronder de foto’s en afbeeldingen die voor jouw bedrijf op Google worden getoond. Een foto die door een bedrijfseigenaar wordt geuploadt heeft veel meer kans als eerste foto getoond te worden.
Nu je weet hoe bepaald wordt op welke manieren een foto voor jouw bedrijfvermelding getoond wordt, wil je uiteraard weten hoe je die eerste niet-representatieve foto op Google aan kunt passen. De grootste kans die foto aan te passen, heb je door gebruik te maken van Google Mijn Bedrijf. De foto op Google aanpassen doe je als volgt:
Uiteraard kan het voor komen dat je een foto of afbeelding op Google wilt verwijderen, omdat deze bijvoorbeeld totaal niet bij je bedrijf past. Ook kan het zijn dat je zo’n foto wilt verwijderen omdat hij niet meer actueel is. Het daadwerkelijk verwijderen van een foto is helaas niet zo makkelijk als een foto toevoegen (zoals met alles op Google). De grootste kans om een foto verwijderd te krijgen, is door wederom naar Google Mijn Bedrijf te gaan en daar te betreffende foto te verwijderen. Het verwijderen van die foto op Google doe je als volgt:
Mocht dit allemaal niet lukken, kun je ook proberen de eigenaar van de foto rechtstreeks te benaderen. Als je namelijk op een foto klikt, zie je linksboven door wie die foto is gemaakt. Wanneer je op de naam van die gebruiker klikt, kom je op zijn/haar Google Local Guides profiel. Wellicht vind je daar meer informatie over de betreffende persoon.
Met het doorlopen van bovenstaande stappen kun je een foto of afbeelding van jouw bedrijf op Google aanpassen of zelfs verwijderen. Google zou Google niet zijn, als hier een aantal haken en ogen aan zitten. Google is namelijk degene die uiteindelijk bepaalt welke informatie (en dus foto’s) getoond worden op het internet. Wel hebben we een aantal tips die ervoor kunnen zorgen dat jij wel de juiste foto getoond krijgt:
Mocht je er echt niet uitkomen, dan kun je altijd vrijblijvend contact met ons opnemen. Wij kunnen je helpen met het beheren van jouw bedrijfvermelding (en dus foto’s) en zorgen er daarnaast voor dat je bedrijf lokaal beter vindbaar wordt.
Nee, dat is helaas niet mogelijk. Google volgt een nogal strikt proces en richtlijnen voor het verwijderen van foto’s op jouw Google My Business pagina. Als je foto aan Google’s richtlijnen voldoet, kan deze verwijderd worden.
Ja, dat kan eenvoudig via de Google My Business omgeving. Zorg ervoor dat je je bedrijf wel eerst hebt geclaimd. Het aanpassen van de eerste foto (ook wel omslag genoemd) doe je volgens deze stappen.
Ookal heb je alles volgens “de regels” gedaan, kan het voorkomen dat jouw foto op Google nog steeds niet wordt getoond. Google bepaalt namelijk uiteindelijk zelf of een (en welke) foto wordt getoond. Wel kun je door middel van deze tips ervoor zorgen dat je foto meer kans maakt om getoond te worden.
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen op het gebied van online marketing voor lokale bedrijven.
Als lokale ondernemer ben je uiteraard druk met 1.001 dingen. Naast het daadwerkelijk runnen […]
Lees meerAls lokale ondernemer ben je uiteraard druk met 1.001 dingen. Naast het daadwerkelijk runnen […]
Lees meerAls lokale ondernemer ben je uiteraard druk met 1.001 dingen. Naast het daadwerkelijk runnen […]
Lees meer