Hoe vraag je om online reviews? De voordelen & nadelen van elke aanpak

Hoe vraag je om online reviews? De voordelen & nadelen van elke aanpak
30 november 2018 Michelle reviews, tips

Er zijn geen “oplossingen” – alleen compromissen. Het is jouw taak om de wisselwerking – of de combinatie daarvan – te kiezen die het beste bij jou past. Dat is van toepassing op de meeste gebieden van lokale SEO en marketing (en het leven), en het is ook van toepassing op jouw inspanningen om meer positieve reviews van klanten te krijgen op Google Maps (en andere lokale beoordelingssites).

Waarschijnlijk weet je dat er veel manieren zijn om mensen aan te moedigen je bedrijf online te beoordelen, maar weet je niet zeker welke manier het beste werkt. In dit artikel beschrijven we de voor- en nadelen van iedere manier meer reviews te krijgen:

  1. Persoonlijk vragen om een beoordeling
  2. Persoonlijk vagen om een mobiele beoordeling ter plaatse
  3. Review-station
  4. Een klant per keer e-mailen
  5. Een e-mailservice gebruiken
  6. E-mail blast
  7. Geprinte hand-outs met instructies geven
  8. Instructies via e-mail sturen
  9. Een “beoordeel ons” pagina
  10. Telefoongesprek
  11. ORM of review-tools
  12. Instructievideo
  13. Via SMS
  14. Links, buttons of widgets
  15. Flyers met instructies
  16. Passieve reviews

1. Persoonlijk vragen om een beoordeling

Voordelen:

  • Jij plant het zaadje maar je verwacht niet dat de klant  je bedrijf opnieuw zal beoordelen. Als je eenmaal hebt vastgesteld dat hij of zij gelukkig is, vraag je gewoon: “We zouden het geweldig vinden als je een beoordeling over ons zou kunnen schrijven. Is het OK als we je een paar snelle stappen per e-mail toesturen? ” Hierdoor kan je je klant op een persoonlijke manier om een beoordeling vragen zonder ze in een moeilijke positie te brengen.
  • De e-mail komt niet uit de lucht vallen, omdat de klant het verwacht.
  • Je dwingt jezelf om naar je klanten te luisteren en na te denken over het feit of je een 5-sterrenreview hebt verdiend.

Nadelen

Geen (die wij kunnen bedenken). Vooral als je niet wilt dat je om beoordelingen vraagt, kan het meer gaan om een ​​”het testen van de wateren” -interactie. Als de klant niet gelukkig lijkt, of niet het type lijkt dat je misschien beoordeelt, vraag je die persoon niet om een beoordeling.

2. Persoonlijk vragen om een mobiele beoordeling ter plaatse

Voordelen

  • Het is moeilijk voor klanten om je verzoek te negeren.
  • Je kunt ze door het proces leiden en eventuele vragen beantwoorden.
  • Je kunt erachter komen hoe blij de klant is.

 Nadelen

  • Sommige mensen zullen zich niet prettig voelen in de situatie.
  • De beoordelingen zijn misschien kort en lijken verbluffend, geforceerd of nep. Mensen moeten weg en hebben andere dingen om te doen. Ze zullen niet in detail gaan.

3. Review-station (een speciale iPad of laptop in je kantoor of winkel)

Voordelen

  • Dezelfde voordelen als in de strategie ‘Persoonlijk vragen voor een mobiele beoordeling ter plaatse’

Nadelen

  • Dezelfde nadelen als in de strategie ‘Zelf een mobiel beoordelen ter plaatse’.
  • Veel reviews afkomstig van hetzelfde IP-adres worden waarschijnlijk gefilterd (= geblokkeerd) door Google.
  • Sommige klanten kunnen zich bekeken voelen.

4. Een klant per keer e-mailen

Voordelen

  • Je kan elk verzoek aanpassen aan elke persoon, op basis van wat je over hem of haar weet.
  • Het is een geweldige kans om te ontdekken wie gelukkig is en wie niet.

Nadelen

  • Het kost tijd. Je kunt niet slordig zijn. Zorg dat de naam van de klant juist is. Misschien inspelen op de specifieke service die hij / zij kreeg.

5. Een e-mailservice gebruiken (MailChimp, Aweber, enz.)

Voordelen

  • Het is snel. Je schrijft één e-mail en je e-mailservice verzendt deze zonder je persoonlijke betrokkenheid.
  • Het kan een goede manier zijn om klanten langzaam en gestaag te vragen – in plaats van te veel mensen tegelijk te vragen, of van de wagen te vallen en niemand te vragen.
  • Je kan de analyse bestuderen: hoeveel mensen hebben de e-mail geopend, hoeveel mensen op de links hebben geklikt, enzovoort.

Nadelen

  • Het vergt aandacht om geen email te sturen naar leads die uiteindelijk geen klanten zijn geworden.
  • Je kan de e-mail niet afstemmen op één specifieke klant.

6. E-mail blast (via MailChimp, Aweber, etc.)

Voordelen:

  • Als alles goed gaat, kun je op korte termijn veel recensies krijgen.
  • Het is sneller dan een klant per keer e-mailen.

Nadelen

  • Als je niet eerst de lijst met klanten hebt doorzocht, kan je een aantal slechte recensies verwachten. Wat dan?
  • Zelfs als het goed werkt, is de kans groter dat je beoordelingen worden gefilterd, voor zover mensen Google of Yelp kiezen.

7. Geprinte hand-outs met instructies geven

Voordelen:

  • Goede instructies maken schrijfproces eenvoudiger.
  • De hand-out is een visuele ondersteuning. Dat kan het gemakkelijker maken om klanten te vragen en je verzoek duidelijker voor hen te maken.
  • Het is een fysieke herinnering (“Oh ja, ik zei dat ik een recensie zou schrijven”).

Nadelen

  • Sommige klanten voelen zich misschien voor het blok gezet.

8. Instructies via e-mail sturen

Voordelen:

  • Nogmaals, goede instructies maken het proces eenvoudiger voor klanten.
  • Je kan de instructies geven, maar er niet op vertrouwen; je hebt ook de e-mail zelf om een ​​vriendelijk verzoek te doen dat moeilijk is om nee tegen te zeggen.
  • Klanten hebben meer kans om je aanvraag te ontvangen op het moment dat ze ernaar kunnen handelen.
  • Tenzij klanten je e-mail gewoon verwijderen, blijven ze in hun postvak IN staan ​​en worden ze op die manier een paar dagen als herinnering gebruikt.

Nadelen

  • Een e-mail is niet zo persoonlijk als een persoonlijk verzoek of een telefoongesprek.
  • Het is gemakkelijk om een ​​e-mail te verwijderen.

9. Een “ beoordeel ons”  pagina

Voordelen:

  • Het is waarschijnlijk de gemakkelijkste manier om klanten een keuze aan beoordelingssites te geven (misschien 2-5), zodat je kan diversifiëren.
  • Je kan een review-tool als GetFiveStars of Grade.us gebruiken, waardoor het gemakkelijk wordt om de pagina in te stellen.
  • Je kan klanten eenvoudig naar de pagina sturen in een persoonlijk verzoek of in een e-mail (of beide).

Nadelen:

  • Je voegt een nieuwe stap toe aan het proces, omdat je klanten naar een pagina moet leiden die hen op hun beurt naar een door hen gekozen beoordelingssite leidt.
  • Waarschijnlijk komen sommige recensies van klanten niet op de sites terecht waar je de meest recensies op wilt. Misschien heb je genoeg Facebook-recensies, maar wil je meer Google-recensies en blijven mensen Facebook kiezen. Je moet je aanpassen aan de reeks van sites en aan welke jij prioriteit geeft.

10. Telefoongesprek

Voordelen:

  • Geweldig om de tevredenheid van de klant te peilen en eventuele problemen op te lossen die een goede beoordeling in de weg kunnen staan.
  • Het is moeilijk voor de klant om je af te wimpelen
  • Het is persoonlijker.
  • Je kan de klant gemakkelijk door het beoordelingsproces leiden.

Nadelen:

  • Het kost veel tijd, al is deze tijd waarschijnlijk wel goed besteed.
  • Het is mogelijk dat je niet op een goed moment belt.

11. ORM of review-tools

Voordelen:

  • Het automatisch verzenden van e-mails met beoordelingsverzoeken kan je veel tijd besparen.
  • Met de meeste review-tools kunnen klanten eenvoudig verschillende keuzes van beoordelingssites aanbieden, waardoor je beoordelingen op verschillende websites kunt verzamelen.

Nadelen:

  • Je kan in de verleiding komen om te veel op de software te vertrouwen om al het werk te doen, zonder veel of enig overzicht of afstemming van jouw kant. Bedrijfseigenaren (of hun werknemers) hebben nooit de tijd om klanten om beoordelingen te vragen. Ze weten gewoon niet wat ze moeten vragen, hoe ze moeten vragen of wanneer ze moeten vragen. Je moet persoonlijk om een ​​beoordeling vragen en de e-mail als follow-up of herinnering laten dienen.
  • Je zult moeten spelen met de instellingen en waarschijnlijk een aantal genegeerde verzoeken sturen voordat je weet wat het beste werkt.

12. Het tonen van een instructievideo

Voordelen:

  • Uitstekende manier om duidelijke instructies te geven.
  • Je kunt het op een review-pagina zetten.

Nadelen:

  • Het kost wat moeite om een ​​goede, duidelijke en korte video te maken en je moet deze wijzigen als de stappen op Google Maps of op een andere site worden gewijzigd.
  • Het is mogelijk dat je de video niet altijd bij de hand hebt wanneer je klanten door het beoordelingsproces wilt leiden.

13. Via SMS

Voordelen:

  • Je kunt het snel instellen, aangezien je waarschijnlijk een hulpprogramma van derden gebruikt om de teksten te verzenden.
  • Voor sommige klanten is het erg handig.

Nadelen:

  • Voor andere klanten verschijnt de tekst op het verkeerde moment: ze rijden of lopen
  • Vaak is het vervelend om SMS van anderen dan vrienden of familie te ontvangen. Het kan overkomen als opdringerig.
  • Je kunt in een tekst niet veel opnemen in de manier van instructies.
  • Alle beoordelingen die je krijgt, zullen waarschijnlijk niet te gedetailleerd zijn.
  • De kans is groot dat ze niet helpen of er zelfs nep uitzien.
  • Het lijkt misschien onpersoonlijk.

14. Links, buttons of widgets op je website

Voordelen:

  • Je hoeft je nek niet uit te steken om om reviews te vragen.

Nadelen:

  • Het is gemakkelijk voor mensen om jouw link / knop / widget te negeren
  • Het is gemakkelijk voor mensen om jouw link / knop / widget te negeren. De meeste mensen die de link / knop / widget zien, zijn waarschijnlijk geen klanten – alleen leads – en kunnen je niet beoordelen.

15. Flyers met instructies

Voordelen:

  • Het is handiger om flyers bij de hand te houden en uit te delen dan volledige A’tjes.
  • Je hoeft niet zo veel na te denken over wat er op de flyers gebeurt, omdat er niet veel ruimte voor is. Alleen eenvoudige instructies, of “Bezoek ons / review ons”.

Nadelen:

  • Klanten die misschien meer begeleiding nodig hebben, hebben pech.
  • De flyers zijn gemakkelijk te negeren, te verliezen of in de prullenbak te gooien.

16. Passieve reviews: beoordelingen laten “gebeuren” 

Voordelen:

  • Op bepaalde gebieden, zoals psychotherapie of financieel advies, is het lastig review proactief aan te moedigen. In dat geval is een passieve benadering waarschijnlijk alles wat je kunt doen.
  • Het is goed om te weten wat jouw “baseline” is: wat voor soort reviews en hoeveel beoordelingen je krijgt door alleen maar goed werk voor klanten te doen.

Nadelen:

  • Boze klanten schrijven eerder spontaan reviews dan tevreden klanten. Misschien kun je de gelukkige mensen niet aanmoedigen om hun mond open te doen, maar in dat geval kun je maar beter een manier vinden om de minder gelukkige mensen te identificeren en de dingen glad te strijken.
  • Langzame vooruitgang is beter dan geen vooruitgang. Het maakt niet uit hoe moeilijk het is om de blije mensen te laten beoordelen, maar meer van hen zullen bekijken of je enkele stappen onderneemt om dat mogelijk te maken.
  • Door een evaluatiestrategie samen te stellen, leer je onderweg veel over jouw klanten. Misschien mis je dat als je het rustig aan doet.

Wij adviseren deze aanpak:

Vind mij Online nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen op het gebied van online marketing voor lokale bedrijven.

Michelle de Klerk

Michelle de Klerk

Mijn rol binnen Vind Mij Online is het zorgen voor onze klanten. Dus heb je vragen? Dan kun je die aan mij stellen.

Recente artikelen

Kun je Google Mijn Bedrijf (GMB) reviews uitzetten?

Kun je Google Mijn Bedrijf (GMB) reviews uitzetten?

12 november 2019 Roald

Er zijn geen “oplossingen” – alleen compromissen. Het is jouw taak om de wisselwerking […]

Lees meer
Waarom je de Google Mijn Bedrijf app moet installeren

Waarom je de Google Mijn Bedrijf app moet installeren

22 oktober 2019 Roald

Er zijn geen “oplossingen” – alleen compromissen. Het is jouw taak om de wisselwerking […]

Lees meer
Zo kun je de eerste foto van jouw bedrijf op Google verwijderen of aanpassen

Zo kun je de eerste foto van jouw bedrijf op Google verwijderen of aanpassen

17 februari 2019 Roald

Er zijn geen “oplossingen” – alleen compromissen. Het is jouw taak om de wisselwerking […]

Lees meer
Wij scoren gemiddeld een 9,6 op basis van 10 recensies