Zo maak je je producten beter lokaal vindbaar in Google

Zo maak je je producten beter lokaal vindbaar in Google
7 december 2021 Roald google mijn bedrijf

Je wilt als ondernemer natuurlijk elke kans aangrijpen om jouw producten zoveel mogelijk onder de aandacht te brengen. Hoe meer je dit doet, hoe groter de kans dat je doelgroep je producten onder ogen krijgt – en dus overgaat op een aankoop. Je hebt waarschijnlijk al een website met daarop jouw producten gesorteerd. Misschien heb je ook al een aantal socialmediakanalen waarop je jouw producten regelmatig promoot. Maar wist je dat je een selectie van jouw producten ook kunt inladen op je Google Businessprofiel?

Het promoten van je producten op je Google Businessprofiel heeft twee grote voordelen. Ten eerste wordt je bedrijf er breder vindbaar door op Google. Als je een product toevoegt, dan kunnen zoekers je namelijk lokaal beter vinden op die productnaam. En ten tweede worden je producten lokaal getoond zonder dat je kosten per klik betaalt. Het is dus een geheel kosteloze manier om jouw producten te promoten én lokaal beter vindbaar te worden. Kortom, zonde om er geen gebruik van te maken!

Het inladen van je producten op je Google Bedrijfsprofiel is niet moeilijk. Je moet alleen even weten hoe je dat doet. In dit blog leggen we het stap voor stap aan je uit.

Hoe kan ik producten toevoegen aan mijn Google Businessprofiel?

Je kunt op twee manieren producten toevoegen aan jouw Google Businessprofiel, namelijk via je computer of via je Android- of Appletoestel. Wij leggen beide manieren aan je uit.

Producten toevoegen via je computer

Producten toevoegen via Google Mijn Bedrijf

Producten toevoegen via Google Mijn Bedrijf

  1. Ga naar je Google Businessprofiel.
  2. In het dashboard klik je op het tabblad Producten.
  3. Klik op Toevoegen > Product toevoegen.
  4. Voeg een foto van het product toe.
  5. Vul de naam van het product in.
  6. Kies de juiste productcategorie. Als deze er niet tussenstaat, klik je naast Productcategorie op het pijltje en selecteer je Een nieuwe categorie maken.
  7. Stel de prijs van het product in. Je kunt hier ook een prijsbereik opgeven als de prijs varieert.
  8. Vul een beschrijving van het product in.
  9. Voeg een CTA-knop toe, zoals ‘Meer informatie’ of ‘Kopen’.
  10. Klik op Opslaan.

Producten toevoegen via je Android- of Appletoestel

  1. Ga op je mobiel of tablet naar je Google Businessprofiel.
  2. Klik op Posten > Product toevoegen.
  3. Voeg een foto van het product toe.
  4. Vul de naam van het product in.
  5. Stel de prijs of het prijsbereik van het product in.
  6. Voeg een productbeschrijving toe.
  7. Voeg een CTA-knop toe, zoals ‘Meer informatie’ of ‘Kopen’.
  8. Klik onderin op Publiceren.

Wist je dat het productentabje op Google Businessprofielen niet zichtbaar is bij alle bedrijfscategorieën? Bedrijven die bijvoorbeeld gecategoriseerd zijn als restaurants, zien in plaats van ‘Producten’ de opties ‘Menu’ en ‘Maaltijd bestellen’ staan in hun dashboard. Deze opties passen beter bij de categorie. Restaurants bieden immers over het algemeen geen producten aan.

Andere opties voor o.a. restaurants

Andere opties voor o.a. restaurants

Wat kunnen mijn klanten doen met de toegevoegde producten op mijn profiel?

Als je producten eenmaal zijn toegevoegd aan je Google Businessprofiel, dan kunnen je (potentiële) klanten er verschillende dingen mee doen:

  • Een kaart met een aanbevolen product aanklikken om productdetails in te zien.
  • Een product in een productcategorie aanklikken om productdetails in te zien.
  • De productcategorie aanklikken om het productoverzicht te bekijken.
  • Via de CTA-knoppen contact opnemen (bijvoorbeeld ‘Bel nu’).
  • Op een CTA-knop klikken (bijvoorbeeld ‘Bestel online’ of ‘Kopen’), om vervolgens naar je website te gaan en online te bestellen.
  • Feedback geven.
Producten worden getoond op Google

Producten worden getoond op Google

Je ziet: (potentiële) klanten kunnen via jouw toegevoegde producten direct actie ondernemen. Dat levert jou op een makkelijke manier meer aankopen, aanvragen of aanmeldingen op!

Lees ook:

Meer weten?

Wil je meer weten over het toevoegen van producten aan je Google Businessprofiel? Wij vertellen je er graag meer over. Neem contact met ons op en ontdek wat wij op het gebied van lokale online vindbaarheid voor je kunnen betekenen.

Vind mij Online nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen op het gebied van online marketing voor lokale bedrijven.

    Roald Craenen

    Roald Craenen

    Met meer dan 10 jaar ervaring in SEO, online marketing, webdesign en webdevelopment verbeter ik dagelijks de vindbaarheid van zowel grote als kleine bedrijven.

    Recente artikelen

    Waarom reviews zo waardevol zijn voor jouw bedrijf: de statistieken

    Waarom reviews zo waardevol zijn voor jouw bedrijf: de statistieken

    14 januari 2022 Roald

    Je wilt als ondernemer natuurlijk elke kans aangrijpen om jouw producten zoveel mogelijk onder […]

    Lees meer
    Hoe voeg ik UTM tags toe aan mijn Google Bedrijfsprofiel?

    Hoe voeg ik UTM tags toe aan mijn Google Bedrijfsprofiel?

    14 januari 2022 Roald

    Je wilt als ondernemer natuurlijk elke kans aangrijpen om jouw producten zoveel mogelijk onder […]

    Lees meer
    Welke factoren beïnvloeden de lokale ranking van Google?

    Welke factoren beïnvloeden de lokale ranking van Google?

    13 januari 2022 Roald

    Je wilt als ondernemer natuurlijk elke kans aangrijpen om jouw producten zoveel mogelijk onder […]

    Lees meer
    Wij scoren gemiddeld een 9,6 op basis van 11 recensies