Een tijdje geleden is het al aangekondigd, maar inmiddels is Google toch echt begonnen met het uitrollen van een nieuwe update: de bewerkingservaring van de SERP, Search Engine Result Page (zoekresultatenpagina), is aangepast voor ieder bedrijf met een bedrijfsprofiel op Google.
Misschien kwam deze update als een verrassing en kun je een aantal functies opeens niet meer vinden of is jouw volledige dashboard verdwenen. Of misschien was je hier al op voorbereid, omdat Google de update een tijd geleden al heeft aangekondigd. De uitrol van deze update werd namelijk al sinds juli verwacht. In beide gevallen is er geen reden tot paniek! In dit blog vertellen wij je namelijk graag meer over deze update, waar functies naartoe zijn verhuisd en waar je de nieuwe functies kunt vinden.
De eerste verandering die is doorgevoerd is in de NMX, New Merchant Experience, waarin je als beheerder van Google Bedrijfsprofiel (voorheen Google Mijn Bedrijf) jouw profiel in de SERP bewerkt. Via de NMX krijg je toegang tot jouw profiel, is het mogelijk om resultaten te bekijken en kun je bovendien de gegevens van jouw profiel aanpassen. Hoe je toegang krijgt tot de NMX? Dat is heel simpel. Zoek jouw bedrijfsnaam op in Google. Ben je al ingelogd via Google Mijn Bedrijf, via jouw browser of de app? Dan zie je direct de verschillende mogelijkheden.
Het vertrouwde en traditionele dashboard is dan ook vanaf nu verdwenen. En dat kan best even wennen zijn. Voorheen was namelijk bijna alles rondom jouw bedrijfspagina te regelen in het dashboard van Google Mijn Bedrijf op business.google.com en een aantal functies waren te vinden in de NMX van de SERP. Dat is nu wel anders, want vanaf nu regel je alles via de SERP.
En naast deze grote verandering, zijn er nog een aantal andere veranderingen sinds deze update. Namelijk:
Een hoop veranderingen dus waarbij er een aantal in jouw voordeel zullen werken. Vooral als eigenaar van een kleiner bedrijf zul je merken dat deze update heel handig is, omdat je jouw bedrijfspagina nu direct vanuit de SERP beheert. Daarnaast zijn een aantal geavanceerde functies nu duidelijker zichtbaar in de SERP, waardoor jij deze gemakkelijker kunt vinden. Zo maakt Google het voor jou een stuk eenvoudiger om jouw online vindbaarheid te vergroten.
Vind je de nieuwe interface écht niet handig en wil je de oude interface gebruiken? Niet getreurd, want dat kan! Er zijn (nu nog) 2 manieren waarop dat kan:
Wil je meer weten over deze update? Of ben je nog niet helemaal wegwijs en heb je wat meer uitleg nodig? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag.
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen op het gebied van online marketing voor lokale bedrijven.
Jouw bedrijfsprofiel beheren? Vanaf nu gaat dit via de SERP. Een tijdje geleden is […]
Lees meerJouw bedrijfsprofiel beheren? Vanaf nu gaat dit via de SERP. Een tijdje geleden is […]
Lees meerJouw bedrijfsprofiel beheren? Vanaf nu gaat dit via de SERP. Een tijdje geleden is […]
Lees meer