Waarom je de Google Mijn Bedrijf app moet installeren

Waarom je de Google Mijn Bedrijf app moet installeren
22 oktober 2019 Roald google mijn bedrijf, tips

Steeds vaker krijgen we de vraag van ondernemers of we de knop “een boeking aanvragen” of “een offerte aanvragen” in hun Google Mijn Bedrijf vermelding kunnen uitschakelen. Hetzelfde geldt voor de knop “bericht”, waarmee gebruikers kunnen chatten met een bedrijf. Ondernemers weten namelijk vaak niet waar die aanvragen of chat berichten binnenkomen en kunnen er vervolgens niet op reageren. Een consument (of potentiële klant) zal in dit geval naar een ander bedrijf zoeken. Niet handig, want jij had hem of haar prima kunnen helpen.

Inhoud

Het aantal nieuwe functionaliteiten binnen Google Mijn Bedrijf neemt de laatste tijd snel toe. Hiermee ook de mogelijkheden voor consumenten om rechtstreeks in contact te komen met een bedrijf. Google zet namelijk vol in op lokaal, niet gek wanneer je je bedenkt dat ongeveer de helft van alle zoekopdrachten een lokale intentie heeft, of dat zoekopdrachten met bijvoorbeeld “in de buurt van” of “dichtbij mij” met 900% is gestegen in de afgelopen 2 jaar! Kortom, als lokale ondernemer kun je deze statistieken niet meer negeren, en kun je Google beter in je voordeel laten werken.

Wat is de Google Mijn Bedrijf app?

Om makkelijk in contact te komen met jouw (potentiële) klanten heeft Google de Google Mijn Bedrijf app een tijd geleden gelanceerd. Deze app is uiteraard gratis te downloaden en is volgens Google bedoelt om contact te leggen met klanten en je bedrijfsgegevens actueel te houden. Dat laatste kon al langere tijd met de Google Mijn Bedrijf app, de mogelijkheden om contact te leggen zijn echter toegenomen.

Google Mijn Bedrijf app

Wat kun je met de Google Mijn Bedrijf app?

Zoals Google al aangeeft, is de app vooral bedoelt om je gegevens in Google Search en Google Maps actueel te houden. Stel je bent een dag gesloten wegens onvoorziene omstandigheden, dan kun je dat meteen vrij eenvoudig via de app aanpassen. Zo staan klanten niet onverhoopt voor een dichte deur en is de kans groter dat ze een andere keer terugkomen (zo’n 80% geeft namelijk aan het vertrouwen in een bedrijf te verliezen wanneer gegevens onjuist zijn). Daarnaast kun je Google Posts maken, op reviews reageren en statistieken bekijken.

Je kunt echter niet alles met de Google Mijn Bedrijf app, dus je zult heen en weer moeten switchen tussen de app en de website. Zo kun je bijvoorbeeld geen nieuwe bedrijfsvermelding creëren, claimen of verifiëren. Ook het toevoegen van aanvullende informatie zoals diensten of producten is momenteel (nog) niet mogelijk. Daarmee is de Google Mijn Bedrijf app vooral bedoelt voor het onderhoud van dag-tot-dag en het in contact komen met klanten. Kortom, de app is bedoelt voor de ondernemer.

Waarom moet je de Google Mijn Bedrijf app installeren?

Er zijn een aantal specifieke redenen waarom wij onze klanten adviseren deze app te installeren. Uiteraard is het actueel houden van je bedrijfsgegevens er een van. In praktijk zullen daar niet heel vaak veranderingen in komen, maar denk bijvoorbeeld wel aan het aanpassen van bijzondere openingstijden rond feestdagen.

Contact

Belangrijker is het contact leggen met (potentiële) klanten. Klanten kunnen namelijk tegenwoordig berichten naar een bedrijf sturen via de Google Mijn Bedrijf vermelding. Die berichten komen alleen binnen in deze app, wij kunnen daar helaas niet voor onze klanten op reageren. We zien dat consumenten steeds vaker gebruik maken van deze mogelijkheid, in plaats van bijvoorbeeld bellen of een contactformulier op een website invullen. Hetzelfde geldt overigens voor mensen die op de knop “een boeking aanvragen” of “een offerte aanvragen” klikken. Deze aanvragen komen enkel en alleen binnen via de Google Mijn Bedrijf app.

Knoppen in Google

Reviews

Wanneer een klant een lokaal bedrijf bezoekt, zoals bijvoorbeeld een eetcafé, is de kans groot dat Google een pushmelding toont die vraagt wat de klant van het zojuist bezochte eetcafé vond. Veel mensen zijn geneigd bij een hele positieve (of negatieve) ervaring meteen te reageren en hun review achter te laten. Als ondernemer wil je dat natuurlijk meteen weten, en je wilt er ook meteen op reageren. Om te bedanken, dan wel om het probleem op te lossen. De Google Mijn Bedrijf app helpt je hiermee, want je krijgt direct een pushmelding wanneer jouw bedrijf een nieuwe review ontvangt.

Vragen

Als laatste contactmoment kunnen klanten vragen stellen over een bedrijf. Denk hierbij aan vragen als “kan ik er parkeren”, “zijn jullie geopend op zondag”, “kan ik er pinnen”, etc. Dat soort veelgestelde vragen wil je als bedrijfseigenaar meteen beantwoorden. Vooral wanneer je je bedenkt dat iedereen hierop kan antwoorden. De vraag- en antwoordfunctionaliteit is namelijk openbaar. Juist daarom wil je er als ondernemer snel bij zijn en de consument voorzien van het juiste antwoord.

Foto’s uploaden

Bij Vind mij Online verbeteren we de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf, daarom kan deze reden de Google Mijn Bedrijf app te installeren dan ook niet uitblijven. Iedereen maakt namelijk tegenwoordig foto’s met zijn of haar mobiele telefoon. Ondernemers plaatsen die foto’s nog wel eens op hun Facebook bedrijfspagina, of hun Instagram business account. Echter wordt Google Mijn Bedrijf bijna altijd vergeten. Dus, ondernemer, de volgende keer dat je foto’s maakt van jouw bedrijf, upload ze dan ook meteen even door middel van de Google Mijn Bedrijf app naar je bedrijfsvermelding. Dat draagt uiteindelijk bij aan een betere vindbaarheid en geeft meer vertrouwen voor een consument die nog overweegt naar welke zaak hij of zij zal gaan.

Waar kun je deze app downloaden?

De Google Mijn Bedrijf app is voor zowel Android als iOS devices te downloaden. Klik hieronder op het besturingssysteem van jouw mobiele telefoon om meteen aan de slag te gaan!

Vind mij Online nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen op het gebied van online marketing voor lokale bedrijven.

    Roald Craenen

    Roald Craenen

    Met meer dan 15 jaar ervaring in SEO, online marketing, webdesign en webdevelopment verbeter ik dagelijks de vindbaarheid van zowel grote als kleine bedrijven.

    Recente artikelen

    Onze tips voor het beginnen van een webwinkel

    Onze tips voor het beginnen van een webwinkel

    28 februari 2024 Lisa

    Steeds vaker krijgen we de vraag van ondernemers of we de knop “een boeking […]

    Lees meer
    7 Tips voor de ideale horeca website

    7 Tips voor de ideale horeca website

    28 februari 2024 Lisa

    Steeds vaker krijgen we de vraag van ondernemers of we de knop “een boeking […]

    Lees meer
    Grote veranderingen voor bedrijven met een Google-bedrijfsprofiel: wat betekent dit voor jou?

    Grote veranderingen voor bedrijven met een Google-bedrijfsprofiel: wat betekent dit voor jou?

    26 januari 2024 Lisa

    Steeds vaker krijgen we de vraag van ondernemers of we de knop “een boeking […]

    Lees meer
    Vindbaar worden? Neem contact op!
    Wij scoren gemiddeld een 9,8 op basis van 18 recensies
    Wij scoren gemiddeld een 9,8 op basis van 18 recensies