Steeds meer lokale ondernemers zien de waarde in van goede online marketing. Steekt dat namelijk goed in elkaar, dan resulteert dat vrijwel altijd in meer aankopen, aanmeldingen of aanvragen. En dat wil je als ondernemer natuurlijk! Om met je bedrijf goed te scoren in de online zoekresultaten, is het algoritme van Google heel belangrijk. Dat algoritme is gebaseerd op allerlei factoren. Door rekening te houden met de juiste factoren, is de kans groter dat je bedrijf op hoge posities gaat scoren in Google. Maar wil je dat bereiken, dan moet je wel weten welke factoren voor de Google-rangschikking het belangrijkst zijn. Kennis hierover kan je bovendien een voorsprong geven op concurrenten die óók steeds meer het belang van SEO gaan inzien.
BrightLocal, een bekend lokaal SEO-platform, heeft eind 2021 onderzoek gedaan naar lokale SEO ranking factoren. Dat onderzoek is gebaseerd op de grootschalige Local Search Ranking Factors Survey van Whitespark. De uitkomsten van deze survey geven veel inzicht op het gebied van lokale SEO. Wij hebben de belangrijkste onderzoeksresultaten op een rij gezet.
In het onderzoek wordt onderscheid gemaakt tussen ‘Local Pack’ en ‘Local Organic’. Dat komt omdat Google verschillende algoritmes voor beide gebruikt en daar dus ook verschillende factoren bij komen kijken. In dit geval worden met Local Pack de Google Bedrijfsprofielen bedoeld en met Local Organic de gelokaliseerde organische zoekresultaten, oftewel de blauwe websitelinks die je onderin ziet staan (onder de Google Bedrijfsprofielen). Op onderstaande afbeelding zie je het verschil.
Hieronder zie je voor zowel Local Pack als Local Organic de belangrijkste ranking factoren voor lokale SEO. Achter elke factor zie je een percentage staan. Dit percentage is een uitkomst van de antwoorden die lokale SEO experts gaven op de vraag: Wat waren de belangrijkste ranking factoren voor lokale SEO in 2021?
Er zijn ook verschillende individuele acties die je kunt ondernemen om je ranking in de lokale zoekresultaten vergroten. Deze individuele acties vallen onder bovengenoemde factoren, zoals het optimaliseren van je Google Bedrijfsprofiel en paginaoptimalisatie. De top 3 van deze individuele factoren voor lokale zoekresultaten zijn:
We lichten de belangrijkste ranking factoren voor je uit, waarbij ook diverse individuele factoren (zoals die in de opsommingen hierboven) aan bod komen.
De waarde en impact van een optimaal ingericht Google Bedrijfsprofiel lijkt met de jaren groter te worden. Uit onderzoek van Google blijkt namelijk dat als een bedrijf een volledig ingericht Google Bedrijfsprofiel heeft, de kans dat bezoekers een bezoek brengen aan hun website met 70% stijgt. Ook verhoogt de kans met 50% dat bezoekers een aankoop via de website zullen doen. De moeite waard om aandacht aan te besteden dus!
Binnen deze categorie zijn er verschillende individuele acties die je kunt ondernemen. Dit zijn acties die jouw Google Bedrijfsprofiel completer maken en die Google als belangrijk acht voor de waarde van jouw profiel. Het gaat in dit geval om:
Deze acties zijn belangrijk, maar vereisen niet veel tijd: eenmaal ingesteld, kun je hier niet veel aan veranderen. Bovendien heb je op de meeste van deze acties niet echt invloed of mogelijkheden om deze verder te optimaliseren. Heeft jouw bedrijf bijvoorbeeld geen zoekwoorden in de bedrijfsnaam staan? Dan kun je hier niets aan veranderen (zonder de voorwaarden van Google te schenden).
Wat kun je dan wel doen om jouw Google Bedrijfsprofiel te blijven optimaliseren? Een waardevolle tip is om je profiel consistent aan te vullen met relevante Google Posts en foto’s. Zo blijft je profiel volledig en up-to-date en vergroot je de kans dat bezoekers via deze onderdelen op jouw website belanden.
Lees ook: 10 tips voor het schrijven van effectieve Google Posts
Ook reviews blijken al jaren een belangrijke ranking factor voor lokale SEO te zijn. Het gaat hierbij onder andere om de hoeveelheid en diversiteit aan beoordelingen. Goede reviews zijn bovendien onmisbaar als je het aantal conversies op je website, zoals kliks, aankopen of aanmeldingen, wilt verhogen.
Wist je trouwens dat…
In dit artikel staan meer statistieken van online reviews uitgewerkt. Je ziet met deze statistieken in hoe waardevol het is om écht werk te maken van je recensies.
Individuele paginaoptimalisaties, dus optimalisaties op de pagina’s van je website, zijn ontzettend belangrijk om hoger in de zoekmachineresultaten van Google te komen. Weten wat je precies moet doen om dit te bereiken is dan ook goud waard. Het gaat in dit geval om:
Google hecht tegenwoordig bovendien veel waarde aan de kwaliteit van de content die op je website staat. Blogs met meer informatie over gerelateerde onderwerpen en FAQ’s, oftewel veel gestelde vragen, zijn dan ook onmisbaar op jouw website. Ben je nog niet begonnen met bloggen? Begin daar dan gelijk mee. Er is genoeg om over te schrijven! Nog een extra tip: laat ook in je blogs de locatie van je bedrijf terugkomen. De locatie is een belangrijke indicator voor Google om websites te ranken en die wil je dan ook zoveel mogelijk verwerken.
Om de waarde van je website te verhogen, is het belangrijk dat er zoveel mogelijk relevante websites naar jouw website linken. Hoe meer van zulk linkverkeer plaatsvindt, hoe meer Google denkt “deze website moet wel relevant zijn“. En dat draagt eraan bij dat je website dus hoger zal scoren in de zoekresultaten.
De links vanuit externe relevante websites worden ook wel backlinks genoemd. Het uitzoeken van kwalitatieve backlinks kan een moeilijke en tijdrovende taak zijn – maar het is wel de moeite waard. Kies je namelijk slechte backlinks uit, dan kan dat zelfs schadelijk zijn voor je website. Er bestaan verschillende tools die je helpen om de kwaliteit van externe websites te beoordelen, zoals Majestic, Ahrefs of Moz. De beoordeling van deze tools weerspiegelen de websitekwaliteit, waarbij een hoger cijfer een hogere kwaliteit en betrouwbaarheid betekent.
Ook interne links, dus links binnen je eigen website, zijn belangrijk. Dat betekent dat je pagina’s van je website onderling laat linken. Heb je bijvoorbeeld een pagina geschreven over een bepaald product uit je collectie? Dan kun je op andere productpagina’s een link naar deze productpagina verwerken. Het is daarbij aan te raden om belangrijke zoekwoorden zoveel mogelijk als anchor, ook wel linktekst, te gebruiken.
Wil je het aanvragen van kwalitatieve backlinks bij externe relevante websites liever uitbesteden? Bij Vind Mij Online helpen we je er graag mee. Neem gerust eens contact met ons op en ontdek hoe wij je hiermee van dienst kunnen zijn.
Klikfrequentie, tijdsverblijf op je website en het aantal kliks om te bellen naar je bedrijf: het zijn allemaal factoren die vallen onder de categorie Bezoekersgedrag. Bezoekersgedrag is een ranking factor voor lokale SEO die nog steeds belangrijk is, maar wel in belang afneemt als we de cijfers van de survey moeten geloven. Het is ook een factor waar je maar tot op bepaalde hoogte invloed op hebt, omdat het om acties gaat die door de zoeker ondernomen worden.
Wat kun je dan wél doen om het bezoekersgedrag te beïnvloeden? Daarvoor komen we terug bij één van de belangrijkste ranking factoren voor lokale SEO en dat is het optimaliseren van je Google Bedrijfsprofiel. Zorg voor de juiste contactgegevens, schrijf relevante Google Posts waarmee je mensen verleidt om actie te ondernemen en voeg foto’s toe van de producten die je verkoopt. Blijf bovendien altijd bezig met het verzamelen van reviews. Kortom: zorg ervoor dat je de kans op conversie zoveel mogelijk vergroot.
Als je kennis over lokale SEO niet zo groot is, dan is het niet gek dat er bij het woord ‘citations’ niet meteen een belletje gaat rinkelen. Simpel gezegd zijn citations bedrijfsvermeldingen op externe websites. Je kunt in dit geval bijvoorbeeld denken aan een vermelding op www.openingstijden.nl of www.detelefoongids.nl. De vermelding bestaat vrijwel altijd uit de bedrijfsnaam, adresgegevens en het telefoonnummer van je bedrijf.
Citations maken dat de relevantie en vindbaarheid van jouw bedrijf in de regio vergroot. Correcte bedrijfsgegevens op zo’n externe website zorgen er bovendien voor dat het vertrouwen van de consument in jouw bedrijf stijgt. Ook hierom loont het dus om aandacht te schenken aan deze ranking factor, hoewel uit onderzoek blijkt dat citations de afgelopen jaren wel geleidelijk aan iets minder belangrijk zijn geworden binnen lokale SEO.
Wil je graag hulp bij het aanvragen van citations? Neem dan contact met ons op.
Zowel bij Local Pack als Local Organics komen individuele (persoonlijke) factoren als een van de minst belangrijke ranking factoren uit de survey. Dat is niet verwonderlijk, want hier heb je als lokaal bedrijf nu eenmaal het minst invloed op. Het gaat in dit geval namelijk om factoren als zoekgeschiedenis, zoeklocatie en zoekapparaat, oftewel het apparaat waarmee in Google gezocht wordt (mobiel of desktop).
Grotere, (inter)nationaal opererende bedrijven die belang hechten aan algemene zoekresultaten, kunnen hun website personaliseren door bijvoorbeeld hun websitecontent in meerdere talen te vertalen. Dit is echter alleen aan te raden als je met je bedrijf klanten bedient in landen met verschillende moedertalen of als je bedrijf gevestigd is in een multiculturele stad.
Dat begrijpen we bij Vind Mij Online maar al te goed. Daarom nemen we je graag een hoop werk uit handen. Zo kun jij je bezighouden met het runnen van je bedrijf, terwijl wij ervoor zorgen dat de lokale vindbaarheid van je bedrijf aanzienlijk verbetert. En dat zul je al snel genoeg merken! Wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan gerust eens contact met ons op. We leren jou en je bedrijf graag kennen.
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen op het gebied van online marketing voor lokale bedrijven.
Steeds meer lokale ondernemers zien de waarde in van goede online marketing. Steekt dat […]
Lees meerSteeds meer lokale ondernemers zien de waarde in van goede online marketing. Steekt dat […]
Lees meerSteeds meer lokale ondernemers zien de waarde in van goede online marketing. Steekt dat […]
Lees meer