Bij Vind Mij Online hebben we er al regelmatig een blog aan besteed: online reviews. We gaven bijvoorbeeld al eens acht redenen om juist gedurende de coronatijd werk te maken van online reviews, legden uit hoe je ongepaste reviews op je Google Bedrijfspagina kunt verwijderen en verzamelden tips om je klanten om online reviews te vragen.
Dat dit onderwerp zo vaak in onze blogs terugkeert, is niet voor niets: online reviews zijn ontzettend waardevol voor je bedrijf. Dat klinkt in eerste instantie misschien logisch. Maar wist je dat de effectiviteit en waarde van online reviews ook vaak is onderzocht? En dat de statistieken die uit deze onderzoeken zijn voortgekomen, die effectiviteit en waarde ook echt bewijzen? Wij hebben de belangrijkste statistieken voor je verzameld en gecategoriseerd in de grootste voordelen van online reviews. Zo vind je bij elk voordeel ondersteunend bewijs – inclusief tips van ons – en is er dus écht geen reden meer om geen werk van jouw online reviews te gaan maken ?
Voor veel bedrijven zijn online reviews een van de beste marketingtools die ze kunnen inzetten om meer verkopen of klanten te genereren. Online reviews kunnen voor veel potentiële klanten namelijk nét dat zetje geven om over te gaan van overweging tot aankoop.
Bron: Qualtrics, 2020 (https://www.qualtrics.com/blog/online-review-stats/ en http://learn.podium.com/rs/841-BRM-380/images/2017-SOOR-Infographic.jpg)
Daar komt bij dat 40% enkel waarde hecht aan reviews die in de afgelopen twee weken zijn geplaatst. Reviews ouder dan een jaar worden zelfs maar door 18% van de consumenten gelezen. Deze cijfers tonen aan dat het loont om als bedrijf altijd actief bezig te zijn met het verzamelen van (online) recensies. Zo zorg je ervoor dat je reviews steeds zo recent mogelijk zijn – en dus zo relevant mogelijk voor de lezer.
Bron: Search Engine Journal, 2018 (https://www.searchenginejournal.com/85-of-consumers-think-local-reviews-older-than-3-months-arent-relevant/281793/)
Sterrenbeoordelingen zijn daarmee zeer invloedrijk in het beslissingsproces van potentiële klanten. Een belangrijke grens blijkt 3,7 sterren te zijn. Stijgt een sterrenbeoordeling namelijk van 3,5 naar 3,7, dan gaat de conversieratio met maar liefst 120% (!) omhoog. Een goede motivatie dus om positieve beoordelingen te verzamelen!
Bron: StreetFight, 2019 (https://streetfightmag.com/2019/10/22/jump-of-0-1-in-five-star-review-averages-can-make-the-difference-on-conversion/?mc_cid=24a29160e2&mc_eid=0695f1e555)
Zij vinden het fijn om reviews te lezen die authentiek aanvoelen. Dat gevoel ontstaat als ze reviews lezen die geschreven zijn door eerdere consumenten. Lezers krijgen daarbij meer het idee dat er een mens achter de review zit – meer dan bij sterrenbeoordelingen. 37% van de consumenten geeft bij geschreven reviews bovendien aan dat zij deze vooral lezen om meer details over het product of de dienst van het bedrijf in te zien. Deze details helpen hen om een beslissing te nemen.
Bron: Fan & Fuel, 2017 (https://fanandfuel.com/no-online-customer-reviews-means-big-problems-2017/)
Bron: Search Engine Watch, 2013 (https://www.searchenginewatch.com/2013/11/01/brands-expected-to-respond-within-an-hour-on-twitter-study/)
Alleen maar goede reviews kunnen bij consumenten minder betrouwbaar overkomen. Ze zien dat als ‘te mooi om waar te zijn’. Het is dus niet nodig om direct in paniek te raken als je een minder goede online review ontvangt! Belangrijker is hoe je met negatieve reviews omgaat. Reageer openbaar op de review, bied je excuses aan en kom met een goede oplossing. Zo laat je zien dat je de consument serieus neemt en problemen aanpakt. En dat wekt weer vertrouwen op.
Bron: Trust Pilot, 2018 (https://business.trustpilot.com/reviews/build-trusted-brand/improving-your-online-reputation-in-3-easy-steps)
Dat wil zeggen: aanpast of verwijdert. Ook het plaatsen van neprecensies wordt niet gewaardeerd. Consumenten zien dit als fraude en dat heeft grote impact op het vertrouwen in het bedrijf. Je kunt beter begripvol en oplossingsgericht reageren op negatieve recensies. Dat laat zien dat je de consument serieus neemt en bereid bent om je service, diensten en/of producten te verbeteren.
Bron: Oberlo, 2021 (https://www.oberlo.com/blog/online-review-statistics)
Reacties laten zien dat je iets met de review doet en dat je de klant waardeert. Zo bouw je een vertrouwensband op met zowel nieuwe als terugkerende klanten. Zorg dus dat je niet alleen online reviews blijft verzamelen, maar dat je ook iets met de reviews doet.
Bron: Google, 2019 (https://www.google.com/intl/en_us/business/)
Het is daarom aan te raden om ervoor te zorgen dat de 10 eerste zichtbare beoordelingen een goede indicatie zijn van wat je met je bedrijf wilt uitstralen. Een mix van goede en minder goede reviews (met uiteraard meer goede dan slechte reviews) doet het in dit geval goed, plus reacties vanuit jouw bedrijf. Onthoud dat 20% ook méér dan 10 reviews leest, dus vergeet niet om ook oudere recensies aandacht te geven!
Bron: Bright Local, 2018 (https://www.brightlocal.com/research/local-consumer-review-survey/#Q17)
Dat is een heel hoog percentage, zeker gezien het feit dat maar liefst 97% van de consumenten tegenwoordig online op zoek gaat naar lokale bedrijven. Het mooie aan online reviews in vergelijking met persoonlijke aanbevelingen is dat je met online reviews een veel groter publiek bereikt. Die positieve recensie van jouw bedrijf in Den Bosch wordt dus niet alleen opgemerkt door potentiële klanten uit de nabije omgeving, maar ook door geïnteresseerden uit de wijde omtrek.
Bron: Business2Community, 2017 (https://www.business2community.com/seo/benefits-of-google-reviews-for-seo-02103911)
Dat heeft te maken met de inspanningsheuristiek: de moeite die het kost om een inspanning te verrichten. Consumenten geven aan dat het hen meer inspanning kost om een review op hun mobiel te schrijven dan op hun computer of laptop2. Zij vinden een mobiele recensie daarom betrouwbaarder en geloofwaardiger, waardoor de kans groter is dat zij overgaan op een aankoop dan wanneer de review via een desktop geschreven is. Wat betekent dit voor de online reviews voor jouw bedrijf? Je kunt je klanten bij het vragen om een online review verzoeken of ze de review via hun telefoon willen schrijven en plaatsen. Uiteraard bepaalt een klant dit uiteindelijk altijd zelf, maar niet geschoten is altijd mis.
Bron: MarTech Zone, 2017 (https://martech.zone/consumer-review-statistics/); Ana Canhoto, 2019 (https://anacanhoto.com/2019/09/12/7480/)
Bron: Spiegel Research Center, 2021 (https://spiegel.medill.northwestern.edu/how-online-reviews-influence-sales/)
Dat kan zowel positief als negatief zijn. Het loont dus om de tijd te nemen voor een doordachte reactie op je reviews, of het nu om een goede of slechte review gaat.
Bron: Findstack, 2021 (https://findstack.com/online-review-statistics/)
Een hoog percentage wat aantoont dat het zeker loont om hier achteraan te gaan bij je klanten. In dit artikel hebben we allerlei manieren op een rijtje gezet om jouw klanten om een review te vragen, met daarbij de voor- en nadelen. Zo kun je zelf bepalen welke manier het best bij jou en je bedrijf past.
Bron: Findstack, 2021 (https://findstack.com/online-review-statistics/)
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen op het gebied van online marketing voor lokale bedrijven.
Bij Vind Mij Online hebben we er al regelmatig een blog aan besteed: online […]
Lees meerBij Vind Mij Online hebben we er al regelmatig een blog aan besteed: online […]
Lees meerBij Vind Mij Online hebben we er al regelmatig een blog aan besteed: online […]
Lees meer