Frauduleuze Google Bedrijfsprofielen aangepakt

Frauduleuze Google Bedrijfsprofielen aangepakt
15 maart 2022 Roald google mijn bedrijf, nieuws

Google werkt verificatievereisten en vertrouwenssignalen van het Google Bedrijfsprofiel bij

Recentelijk is Google gestart met het toevoegen van verificatielabels of ‘bevestigd’-labels aan Google Bedrijfsprofielen. Zo’n label geeft aan dat de gegevens van het bedrijf, dat gekoppeld is aan het betreffende Google Bedrijfsprofiel, zijn geverifieerd. Ook voor gebruikers op Google (en dus potentiële klanten) is het verificatielabel zichtbaar. Zo’n label ziet er als volgt uit:

Waarom is een verificatielabel op je Google Bedrijfsprofiel waardevol?

Er zijn twee belangrijke redenen waarom een verificatielabel waardevol is voor bedrijven met Google Bedrijfsprofielen:

  • Het label is een vertrouwenssignaal voor gebruikers op Google. Lezers kunnen namelijk zien wanneer Google het bedrijf heeft benaderd om de bedrijfsgegevens te bevestigen, waardoor ze zien dat de informatie up-to-date is. Dit kan hun beslissing beïnvloeden om met het bedrijf in zee te gaan.
  • Het label kan er ook voor zorgen dat frauduleuze bedrijven en Bedrijfsprofielen aan het licht komen. Zulke bedrijven zijn namelijk niet in staat om alle aanvullende verificatiestappen te doorlopen die Google tijdens het gesprek aan hen voorlegt. En als een bedrijf niet alle verificatiestappen kan doorlopen, zal er ook geen verificatielabel aan het Google Bedrijfsprofiel worden toegevoegd.

Hoe kan ik aan het verificatielabel voor mijn Google Bedrijfsprofiel komen?

Helaas is er op dit moment geen manier om Google te vragen contact met je op te nemen om je bedrijfsgegevens te bevestigen. Je kunt er enkel voor zorgen dat je het telefoontje van Google beantwoordt als zij contact met je opnemen, en je gegevens vervolgens op de juiste manier bevestigen tijdens het gesprek. Of je Google Bedrijfsprofiel dan uiteindelijk wel of niet wordt voorzien van het verificatielabel, bepaalt Google. Daar heb je helaas ook geen invloed op.

De bedrijfsgegevens op je Google Bedrijfsprofiel up-to-date houden

Het is momenteel nog niet duidelijk of de toevoeging van het verificatielabel een test is of permanent wordt. Mocht het label permanent worden, dan zullen Google Bedrijfsprofielen mét label beter scoren op het gebied van consumentenvertrouwen dan profielen zonder. Daarom is het belangrijk om je bedrijfsgegevens, en dan vooral je zakelijke telefoonnummer, up-to-date te houden. Zorg er ook voor dat je oproepen op je zakelijke telefoonnummer zoveel mogelijk beantwoordt. Je wilt het belangrijke verificatietelefoontje van Google immers niet missen, want als je het mist, weet je niet of en wanneer je opnieuw gebeld kan worden.

Dubbele verificatie voor Google Bedrijfsprofielen

Google kan voor de verificatie van Google Bedrijfsprofielen besluiten om meer dan één verificatiemethode toe te passen. Behalve de ontvangst van een verificatiekaart op het bedrijfsadres (de oorspronkelijke manier) kun je ook:

  • Een telefoontje ontvangen
  • Een sms ontvangen
  • Een e-mail ontvangen
  • Een video-opname moeten versturen
  • Deelnemen aan een live videogesprek

Informatie hierover is toegevoegd aan het hulpdocument dat Google over het verificatieproces heeft gemaakt.

De impact van dubbele verificatie voor lokale bedrijven

Als je een legitiem lokaal bedrijf hebt, hoef je je geen zorgen te maken over de dubbele verificatie. Je hoeft dan alleen maar de instructies op te volgen en de vereiste informatie in te dienen. Omdat je bedrijf legitiem is, zal het verificatieproces waarschijnlijk probleemloos verlopen. Bedenk ook dat de dubbele verificatie kan juist ook heel voordelig uitpakken voor authentieke bedrijven. Dit strengere proces kan namelijk helpen valse vermeldingen in Google Maps te verminderen.

Vind mij Online nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen op het gebied van online marketing voor lokale bedrijven.

    Roald Craenen

    Roald Craenen

    Met meer dan 10 jaar ervaring in SEO, online marketing, webdesign en webdevelopment verbeter ik dagelijks de vindbaarheid van zowel grote als kleine bedrijven.

    Recente artikelen

    Reageren op een negatieve review

    Reageren op een negatieve review

    27 juli 2022 Michelle

    Google werkt verificatievereisten en vertrouwenssignalen van het Google Bedrijfsprofiel bij Recentelijk is Google gestart […]

    Lees meer
    Waarom reviews zo waardevol zijn voor jouw bedrijf: de statistieken

    Waarom reviews zo waardevol zijn voor jouw bedrijf: de statistieken

    14 januari 2022 Roald

    Google werkt verificatievereisten en vertrouwenssignalen van het Google Bedrijfsprofiel bij Recentelijk is Google gestart […]

    Lees meer
    Hoe voeg ik UTM tags toe aan mijn Google Bedrijfsprofiel?

    Hoe voeg ik UTM tags toe aan mijn Google Bedrijfsprofiel?

    14 januari 2022 Roald

    Google werkt verificatievereisten en vertrouwenssignalen van het Google Bedrijfsprofiel bij Recentelijk is Google gestart […]

    Lees meer
    Wij scoren gemiddeld een 9,6 op basis van 11 recensies