Bereik meer klanten door lokaal adverteren in Google (Maps)

Bereik meer klanten door lokaal adverteren in Google (Maps)
4 januari 2020 Roald google ads, nieuws

Adverteren in Google is natuurlijk niets nieuws. Sterker nog, de inkomsten uit advertenties is Google’s manier om geld te verdienen aan zoekresultaten. Veel geld. Niet vreemd dan ook dat Google continue bezig is de mogelijkheden rondom Google Ads te verbeteren en te vergroten. En dat biedt voor ondernemers (vaak) kansen. Recentelijk heeft Google de mogelijkheden met betrekking tot lokale zoekadvertenties verbeterd. Het is nu namelijk mogelijk om naast adverteren in Google Maps, ook te adverteren in de Google Maps Pack.

Wat is lokaal adverteren?

Wanneer je Googelt krijg je doorgaans een mix van betaalde zoekresultaten (advertenties) een niet-betaalde zoekresultaten (organische resultaten). De advertenties worden meestal boven of onder de organische resultaten getoond (in het verleden ook rechts naast de organische zoekresultaten). Als je een zoekopdracht invoert met lokale intentie, dan verschijnt een Google Maps kaartje tussen de advertenties en de organische zoekresultaten (Google Maps Pack genoemd). Dit kaartje bevat maximaal 3 lokale bedrijven, gerelateerd aan de zoekopdracht. Zoek je bijvoorbeeld naar een “advocaat in den bosch” dan zie je daar dan ook 3 verschillende advocatenkantoren in Den Bosch.

In deze lokale resultaten (de Google Maps Pack) vond je tot op heden alleen niet-betaalde zoekresulaten. De bedrijven die daarin werden getoond, betaalden niet om daar te staan. Google heeft daar verandering in gebracht, waardoor het mogelijk is dat er niet 3 maar 4 lokale resultaten getoond worden. Dit lijstje begint dan met een betaald resultaat (de advertentie) en 3 niet-betaalde resultaten (de organische resultaten).

Advertenties in Google Maps app & Google Maps Pack

Daarnaast vind je ook advertenties in de desktop versie van Google Maps. Ook hier worden de niet-betaalde zoekresultaten voorafgegaan aan een of zelfs twee advertenties. Hetzelfde zie je ook terug in de Google Maps app, waarin wederom een adverentie helemaal bovenaan de zoekresultaten staat, waarna (pas) de organische resultaten volgen.

Advertenties in Google Maps

De voordelen van lokaal adverteren in Google (Maps)

Ondanks dat je betaalt per klik (je adverteert immers), heeft lokaal adverteren in Google en Google Maps wel degelijk voordelen. Zoals je in bovenstaande afbeelding al kunt zien, staat een advertentie vrijwel altijd boven de niet-betaalde zoekresultaten. Omdat de meeste mensen op het eerste resultaat klikken, betekent dit dus dat veel mensen op jouw advertentie zullen klikken. Hiermee kun je dus bijvoobeeld het aantal bezoekers naar je websites eenvoudig vergroten. Naast meer bezoekers naar je website, heeft het adverteren, volgens Google, nog enkele andere voordelen:

  • Je ontvangt meer winkelbezoek: loop geen klanten in de buurt van jouw locatie mis.
  • Je ontvangt oproepen: lokale zoekadvertenties hebben een optie waarmee gebruikers jouw locatie(s) kunnen bellen en gebruiken het telefoonnummer van de weergegeven bedrijfslocatie.
  • Je geeft klanten meer informatie over jouw bedrijf: lokale zoekadvertenties linken naar een pagina over uw bedrijfslocatie met openingstijden, adresgegevens, klantrecensies en foto’s.

Een ander voordeel is dat het inzetten van lokale advertenties in Google en Google Maps direct resultaat hebben. Omdat je per klik betaalt, krijg je (alnaar gelang je budget en gemiddelde kosten per klik) dagelijks extra (potentiële) klanten. Vooral in competitieve markten een goede manier om vrij eenvoudig onder de aandacht van je doelgroep te komen.

Waarom dan nog investeren in organische vindbaarheid?

Na het lezen van bovenstaande voordelen, hoor ik je denken “waarom moet ik dan nog geld uitgeven aan mijn organische vindbaarheid, als ik met behulp van adverteren meteen vindbaar ben?“. Goede vraag! En uiteraard een logische conclusie. Je kunt ervoor kiezen om alleen maar geld uit te geven aan lokaal adverteren. Dat betekent wel dat je dit waarschijnlijk moet blijven doen. Want zodra je stopt met adverteren, stopt ook meteen je vindbaarheid. Juist daarom is het verstandig om beide te doen!

Zie het zo, je “huurt” vindbaarheid door te adverteren. Hierdoor bereik je meteen je doelgroep, wat direct leidt tot bezoek, telefoontjes en dus omzet. In de tussentijd “investeer” je in je organische vindbaarheid. Deze zal over tijd langzaam steeds beter worden. Ben je eenmaal organisch lokaal goed vindbaar (minimaal top 3), dan kun je ervoor kiezen om te stoppen met adverteren en kun je dat budget ergens anders voor gebruiken, terwijl je “gratis” kliks (en dus klanten) krijgt op je niet-betaalde zoekresultaten.

Hieronder even op een rijtje:

Adverteren Organisch vindbaar
Voordelen Meteen vindbaar.
Boven andere resultaten.
Langdurig, vaak blijvend, effect.
“Gratis” website bezoekers.
Nadelen Als je stopt, ben je niet meer vindbaar.
Kosten per klik (en dus website bezoeker).
Hoe meer concurrentie, hoe langer het kan duren voordat je resultaat merkt.

Ook lokaal adverteren?

Heb je het gevoel dat je vindbaarheid nog niet optimaal is? Of wil je juist een extra boost in bezoekers, telefoontjes en dus meer klanten? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze accountmanagers, of maak een keuze uit onze pakketten. Wij adviseren je graag hoe we jouw bedrijf beter lokaal vindbaar kunnen maken!

Vind mij Online nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen op het gebied van online marketing voor lokale bedrijven.

    Roald Craenen

    Roald Craenen

    Met meer dan 15 jaar ervaring in SEO, online marketing, webdesign en webdevelopment verbeter ik dagelijks de vindbaarheid van zowel grote als kleine bedrijven.

    Recente artikelen

    Onze tips voor het beginnen van een webwinkel

    Onze tips voor het beginnen van een webwinkel

    28 februari 2024 Lisa

    Adverteren in Google is natuurlijk niets nieuws. Sterker nog, de inkomsten uit advertenties is […]

    Lees meer
    7 Tips voor de ideale horeca website

    7 Tips voor de ideale horeca website

    28 februari 2024 Lisa

    Adverteren in Google is natuurlijk niets nieuws. Sterker nog, de inkomsten uit advertenties is […]

    Lees meer
    Grote veranderingen voor bedrijven met een Google-bedrijfsprofiel: wat betekent dit voor jou?

    Grote veranderingen voor bedrijven met een Google-bedrijfsprofiel: wat betekent dit voor jou?

    26 januari 2024 Lisa

    Adverteren in Google is natuurlijk niets nieuws. Sterker nog, de inkomsten uit advertenties is […]

    Lees meer
    Vindbaar worden? Neem contact op!
    Wij scoren gemiddeld een 9,8 op basis van 18 recensies
    Wij scoren gemiddeld een 9,8 op basis van 18 recensies