Google’s nieuwe tool om reviews te beheren en te verwijderen

Google’s nieuwe tool om reviews te beheren en te verwijderen
13 januari 2022 Roald google mijn bedrijf, reviews

Reviews zijn van groot belang voor je bedrijf. Een review kan een potentiële klant namelijk over de streep trekken om voor jouw bedrijf te kiezen, maar er net zo goed voor zorgen dat de voorkeur toch uitgaat naar een concurrent. Positieve reviews wekken nu eenmaal vertrouwen op bij de consument – bijna net zoveel als persoonlijke aanbevelingen dat doen. Geeft een klant een negatieve review op je Google Businessprofiel? Dan kun je hier het beste zo snel mogelijk begripvol op reageren, onder andere door je excuses en een tegemoetkoming aan te bieden.

Het kan echter ook voorkomen dat je een negatieve review krijgt die onterecht of ongepast is. Dat kan bijvoorbeeld om een valse, illegale of aanstootgevende review gaan. Deze wil je als bedrijfseigenaar natuurlijk het liefst zo snel mogelijk verwijderen. In oktober 2020 plaatsten we al een blog waarin we uitleggen hoe je ongepaste Google-reviews weg kunt halen. Google heeft nu een nieuwe tool ontwikkeld waarmee je nog meer controle krijgt over het beheer van ongepaste Google-reviews. In dit blog leggen we aan je uit wat er nieuw is ten opzichte van de eerste methode en hoe de tool precies werkt.

Nieuwe mogelijkheden

De grootste nieuwigheid binnen Google’s nieuwe review tool is dat je de statussen kunt checken van ongepaste reviews die je al hebt gemeld. Je ziet bijvoorbeeld of de beslissing nog in behandeling is door Google of dat deze al is goedgekeurd of afgewezen. Deze mogelijkheid is er bij ‘de oude manier’ niet. Geef je op de oude manier een review als ongepast aan (namelijk door op de drie bolletjes rechts van de review in je Google Businessprofiel aan te klikken), dan krijg je enkel een melding dat Google je aanvraag zo snel mogelijk in behandeling neemt.

De mogelijkheid om statussen van meldingen in te zien, maakt dat je ook via de tool kunt checken of een review daadwerkelijk verwijderd is of niet. Ook dit is bij de oude manier niet het geval. Daarbij moet je zelf controleren of de review er nog staat of is weggehaald door Google.

Tot slot heeft de tool ook de optie om Google eenmalig een tweede beoordeling te laten uitvoeren. Deze mogelijkheid is handig als je het niet eens bent met een beslissing over een ongepaste beoordeling en er bezwaar tegen wilt maken.

Kortom: deze nieuwe Google review tool geeft je meer grip op het beheer van ongepaste reviews op je Google Businessprofiel.

Hoe gebruik je de Google review tool?

De review tool van Google is handig in gebruik. Zorg er allereerst voor dat je bent ingelogd in je Google Businessprofiel en naar de tool gaat. Deze kun je ook vinden via Google Help. Je komt vervolgens bij de eerste stap, waar je de naam van je bedrijf kunt selecteren. Klik vervolgens op ‘Doorgaan’.

Een bedrijf selecteren om reviews te beheren

Een bedrijf selecteren om reviews te beheren

Bij de tweede stap krijg je een of twee mogelijkheden. Een van de mogelijkheden is het melden van een nieuwe ongepaste review. Deze optie krijg je altijd. Heb je al eerder één of meerdere ongepaste review(s) gemeld? Dan krijg je ook de optie om de status van deze eerder gemelde reviews te bekijken. Je krijgt deze optie alleen als je al eerder via deze tool ongepaste reviews hebt gerapporteerd.

Een nieuwe review melden voor verwijdering

Een nieuwe review melden voor verwijdering

Wil je een nieuwe ongepaste review melden? Vink dan die optie aan en klik op ‘Doorgaan’. Je krijgt vervolgens een overzichtstabel met daarin alle reviews die voor jouw bedrijf via Google zijn ingediend. Dat ziet eruit zoals je in het screenshot hieronder ziet. Klik op ‘Rapporteer een probleem’ en daarna weer op ‘Doorgaan’.

Tabel met een overzicht aan reviews

Tabel met een overzicht aan reviews

Je krijgt vervolgens een lijst met mogelijke redenen waarom jij deze review ongepast vindt. Vink de reden aan die jij het best vindt passen en klik op ‘Rapporteer’.

Wat is het probleem met deze review?

Wat is het probleem met deze review?

Tot slot krijg je een melding waarin staat dat de review gerapporteerd is. Google geeft vaak aan dat het tot 72 uur kan duren voordat een gerapporteerde review geëvalueerd is, maar in de praktijk blijkt dit nog wel eens meer tijd in beslag te nemen.

Wil je graag de status van een eerder gerapporteerde review inzien? Vink die optie dan aan bij de eerste stap en klik op ‘Doorgaan’. Je krijgt dan onderstaande overzichtstabel te zien. Helemaal rechts in de tabel zie je de huidige status van de gerapporteerde review.

 De status checken van een review die ik eerder heb gemeld


De status checken van een review die ik eerder heb gemeld

Is een aanvraag tot verwijdering afgewezen door Google en wil je weten waarom? Vink dan de review aan en klik op ‘Doorgaan’. Je krijgt dan een korte uitleg te zien over de beslissing. Er zijn dan twee mogelijkheden: een andere review beheren of een bezwaar indienen. Dit laatste kan eenmalig. Als je dit wilt, klik je op ‘Dien een bezwaar in’. Vul vervolgens het (korte) invulformulier in dat op je scherm verschijnt. Google zal dan de beslissing heroverwegen.

Geschikte reviews selecteren waarvoor u een bezwaar wilt indienen

Geschikte reviews selecteren waarvoor u een bezwaar wilt indienen

De review tool van Google zorgt ervoor dat je meer grip hebt op het beheren van ongepaste reviews. Heb je nog vragen over het gebruik van de tool? Neem dan gerust contact met ons op. We vertellen je graag meer.

Vind mij Online nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen op het gebied van online marketing voor lokale bedrijven.

    Roald Craenen

    Roald Craenen

    Met meer dan 15 jaar ervaring in SEO, online marketing, webdesign en webdevelopment verbeter ik dagelijks de vindbaarheid van zowel grote als kleine bedrijven.

    Recente artikelen

    Onze tips voor het beginnen van een webwinkel

    Onze tips voor het beginnen van een webwinkel

    28 februari 2024 Lisa

    Reviews zijn van groot belang voor je bedrijf. Een review kan een potentiële klant […]

    Lees meer
    7 Tips voor de ideale horeca website

    7 Tips voor de ideale horeca website

    28 februari 2024 Lisa

    Reviews zijn van groot belang voor je bedrijf. Een review kan een potentiële klant […]

    Lees meer
    Grote veranderingen voor bedrijven met een Google-bedrijfsprofiel: wat betekent dit voor jou?

    Grote veranderingen voor bedrijven met een Google-bedrijfsprofiel: wat betekent dit voor jou?

    26 januari 2024 Lisa

    Reviews zijn van groot belang voor je bedrijf. Een review kan een potentiële klant […]

    Lees meer
    Vindbaar worden? Neem contact op!
    Wij scoren gemiddeld een 9,8 op basis van 18 recensies
    Wij scoren gemiddeld een 9,8 op basis van 18 recensies