Zo kun je jouw bedrijf toevoegen op Google Maps

Zo kun je jouw bedrijf toevoegen op Google Maps
22 oktober 2019 Roald google maps

Wanneer je vaak gebruik maakt van Google Maps, zul je merken dat lang niet alle bedrijven zichtbaar zijn. Ook zul je merken dat gegevens ontbreken, of zelfs onjuist zijn. Vooral wanneer het je eigen bedrijf betreft, wil je dat jouw doelgroep je bedrijf makkelijk op Google Maps kan vinden. Als je bedrijf al helemaal niet zichtbaar is op Google Maps wordt dat vrij lastig. Gelukkig kun je zelf vrij eenvoudig je eigen bedrijf toevoegen. Hoe je dat doet, leggen we in dit artikel uit.

Controleren

Als eerste stap moet je er zeker van zijn dat je bedrijf echt nog niet bestaat op Google Maps. Het komt namelijk wel eens voor dat een bedrijf meerdere keren op Google Maps staat. Dat gaat ten koste van een goede vindbaarheid.

Om te controleren of je bedrijf al zichtbaar is op Google Maps, doe je het volgende:

  1. Ga naar https://www.google.com/maps.
  2. Vul rechtsboven de naam van je bedrijf in.
  3. Als er meerdere bedrijven met een soortgelijke naam bestaan, specificeer dan door het toevoegen van je straatnaam en/of postcode:

Google Maps

Staat je bedrijf er tussen, dan is je bedrijf wel zichtbaar in Google Maps en kan jouw doelgroep je gewoon vinden. Kun je jouw bedrijf niet vinden en is je bedrijf niet zichtbaar op Google Maps? Ga dan verder met de volgende stappen en voeg je bedrijf toe op Google Maps.

Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf

Als je bedrijf niet vindbaar is op Google Maps, controleer dan via Google Mijn Bedrijf (ook wel Google My Business) of je je bedrijf daar kunt vinden. Dat doet je als volgt:

  1. Ga naar https://www.google.com/intl/nl_nl/business/.
  2. Klik op “Nu starten”.
  3. Log in met je Google Account (klik hier als je niet weet of je een Google Account hebt, of heb er geen hebt).
  4. Eenmaal ingelogd ga je naar https://business.google.com/create?c=https://business.google.com/manage/. Als het goed is, zie je daar onderstaand scherm:
    Google Mijn Bedrijf - Bedrijf toevoegen
  5. Start met het invullen van je bedrijfsnaam. Naarmate je typt, verschijnen suggesties. Als je bedrijf overeenkomt met een van deze suggesties, selecteer deze dan. Deze suggesties zijn namelijk bedrijven die reeds bestaan op Google Maps.
  6. Komt je bedrijf niet overeen met een van deze suggesties, ga dan naar de volgende stap en vul de adresgegevens van je bedrijf in en klik op “volgende”.
  7. Als Google denkt dat jouw bedrijf overeenkomt met een reeds bestaand bedrijf, dan krijg je alsnog suggesties. Komt een van deze suggesties overeen, selecteer deze dan. Zo niet, selecteer dan “Dit kom niet overeen”:
    Google Mijn Bedrijf - Bedrijf toevoegen aan Google Maps
  8. Doorloop de hierop volgende stappen en voltooi de aanmelding. Als je bedrijf nog niet bestaat, zul je na het voltooien van deze stappen jouw aanmelding moeten verifiëren. Dat gebeurt doorgaans door middel van een code die per post wordt toegestuurd (hier lees je hoe je een bedrijf op Google kunt verifiëren).

Na het doorlopen van bovenstaande stappen wordt je bedrijf vanzelf (na enkele dagen) zichtbaar op Google Maps. Uiteraard is dat pas het begin, want naast jouw bedrijf zijn er waarschijnlijk nog andere bedrijven in dezelfde branche en plaats. Dat zijn je online concurrenten. Wij kunnen je helpen jouw bedrijf beter vindbaar te maken. Wil je weten hoe? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Veelgestelde vragen

Als je bedrijf helemaal niet op Google Maps voor komt, zul je jouw bedrijf toe moeten voegen. Dat doe je door je aan te melden en de stappen te volgen bij Google Mijn Bedrijf. Een uitgebreide handleiding vind je hier.

Sommige bedrijven worden automatisch op Google Maps toegevoegd, bijvoorbeeld doordat ze ingeschreven staan in het KVK register, of vermeld staan op verschillende bedrijvengidsen. Als je bedrijf niet zichtbaar is op Google Maps, dan bestaan er waarschijnlijk weinig of geen vermeldingen op andere websites over jouw bedrijf. Je zult dus jouw bedrijf eerst moeten aanmelden en toevoegen op Google Maps. Hoe dat moet, lees je hier.

Een bedrijf kan om diverse redenen niet vindbaar zijn in Google. Een van de redenen is dat het bedrijf nog niet is toegevoegd op Google Maps, waardoor je het bedrijf eerst moet toevoegen. Een andere reden waarom je bedrijf niet vindbaar is, is dat je bedrijfsvermelding niet geoptimaliseerd is. Concurrenten zijn dan beter vindbaar dan jouw bedrijf. Daar kunnen wij uiteraard mee helpen.

Vind mij Online nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen op het gebied van online marketing voor lokale bedrijven.

    Roald Craenen

    Roald Craenen

    Met meer dan 15 jaar ervaring in SEO, online marketing, webdesign en webdevelopment verbeter ik dagelijks de vindbaarheid van zowel grote als kleine bedrijven.

    Recente artikelen

    Onze tips voor het beginnen van een webwinkel

    Onze tips voor het beginnen van een webwinkel

    28 februari 2024 Lisa

    Wanneer je vaak gebruik maakt van Google Maps, zul je merken dat lang niet […]

    Lees meer
    7 Tips voor de ideale horeca website

    7 Tips voor de ideale horeca website

    28 februari 2024 Lisa

    Wanneer je vaak gebruik maakt van Google Maps, zul je merken dat lang niet […]

    Lees meer
    Grote veranderingen voor bedrijven met een Google-bedrijfsprofiel: wat betekent dit voor jou?

    Grote veranderingen voor bedrijven met een Google-bedrijfsprofiel: wat betekent dit voor jou?

    26 januari 2024 Lisa

    Wanneer je vaak gebruik maakt van Google Maps, zul je merken dat lang niet […]

    Lees meer
    Vindbaar worden? Neem contact op!
    Wij scoren gemiddeld een 9,8 op basis van 18 recensies
    Wij scoren gemiddeld een 9,8 op basis van 18 recensies