Lokaal-SEO-vriendelijke bedrijfsnamen: de voor- en nadelen

Lokaal-SEO-vriendelijke bedrijfsnamen: de voor- en nadelen
3 oktober 2018 Manon tips

Online is niet meer weg te denken. En vaak gelden er andere “spelregels” dan offline. Zo kan de naam van je bedrijf een grote rol spelen in je (lokale) vindbaarheid. Het kan dus zijn dat je een verandering van de naam van je bedrijf overweegt, naar een naam die lokaal beter rankt. Het plan is om een “keyword” +  plaatsnaam in je naam op te nemen. Maar wat is nu verstandig.

Spelregels

Als bedrijfsnaam wil je waarschijnlijk je je primaire keyword (hét woord waarop je vindbaar wilt zijn), of je Google Mijn Bedrijf categorienaam gebruiken. De spelregels van Google Mijn Bedrijf zeggen feitelijk dat je de geregistreerde Kamer van Koophandel bedrijfsnaam moet hanteren. Om volgens deze spelregels te spelen, kun je jouw handelsnaam wijzigen, of je kunt een handelsnaam toevoegen. Dat laatste levert het meeste voordeel:

  • Het wordt snel gewijzigd (binnen enkele werkdagen)
  • Het is gratis
  • Je originele bedrijfsnaam blijft behouden
  • Je kunt een “keyword” opnemen in je bedrijfsnaam

Het al dan niet wijzigen en/of toevoegen van je bedrijfsnaam heeft meerdere voor- en nadelen. Hieronder vind je ze op een rij.

Pluspunten voor een generieke, “lokaal-SEO-vriendelijke” naam

  • Je bent makkelijker vindbaar op die zoekterm (en misschien soortgelijke termen). De naam van je Google Mijn Bedrijf-pagina beïnvloedt je Google Maps-ranking meer dan het zou moeten.
  • Meer relevante anchor-tekst in links. Telkens wanneer de tekst van een link naar je site de naam van je bedrijf is, bevat de koppeling een “keyword” en misschien je stad natuurlijk.
  • De beoordelingen van sommige klanten bevatten die zoekmachine-vriendelijke naam. Onze ervaring is dat de inhoud van de reviews je zichtbaarheid kan vergroten.
  • Voor sommige zoektermen ben je mogelijk de enige onderneming die wordt weergegeven op de lokale kaart
  • Misschien kun je gewoon geen goede naam bedenken.

Nadelen van een generieke, “lokaal-SEO-vriendelijke” naam

  • Het is gemakkelijk voor jouw concurrenten om hetzelfde te doen. De meesten zullen zich niet druk maken over hun naam, maar er hoeven maar een paar concurrenten hetzelfde te doen wat ten kosten gaat van het resultaat.
  • Je kunt slechte recensies van concurrenten krijgen. Hun boze klanten kunnen jou verwarren met jouw concurrenten.
  • Concurrenten krijgen misschien goede beoordelingen. En hierover kan ook verwarring ontstaan bij jouw klanten.
  • Over het algemeen kunnen meer mensen denken dat jij en je concurrenten tot dezelfde organisatie behoren (misschien maak je deel uit van een keten). Dat kan leiden tot verwarrende telefoontjes, vervelende e-mails, verwisselde kortingsbonnen, slechte pers en meer.
  • Je kunt gemakkelijk aangezien worden voor spam. Concurrenten en ook mensen die het goed bedoelen kunnen Google Maps-bewerkingen op jouw naam indienen. Ga er niet vanuit dat Google de juiste beslissing neemt om deze bewerkingen toe te passen.
  • Het controleren van citations kan moeilijker zijn. Jij (of een derde partij waarmee je werkt) kunt bedrijfsvermeldingen vinden die niet van jou zijn en je mist vermeldingen die wel tot jouw bedrijf behoren.
  • Google heeft het misschien moeilijker om zoekopdrachten te vinden die specifiek voor jouw bedrijf zijn bedoeld. Vanwege jouw generieke, brede naam blokt Google waarschijnlijk de zoekresultaten met andere bedrijven dan die van jou, voor het geval de persoon niet naar jouw bedrijf op zoek was.
  • Je kunt jouw naam waarschijnlijk niet vastleggen.
  • Je mist de voordelen van een catchy, gedenkwaardige naam.

Bron: http://www.localvisibilitysystem.com/2018/07/12/generic-local-seo-friendly-business-names-the-pros-and-cons-of-using-one/

Vind mij Online nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen op het gebied van online marketing voor lokale bedrijven.

    Manon van den Beuken

    Manon van den Beuken

    Als marketeer zit ik al jarenlang in het vak. Ik krijg energie van klanten echt te helpen. Zien waar kansen en behoeften liggen en die waarmaken.

    Recente artikelen

    Onze tips voor het beginnen van een webwinkel

    Onze tips voor het beginnen van een webwinkel

    28 februari 2024 Lisa

    Online is niet meer weg te denken. En vaak gelden er andere “spelregels” dan […]

    Lees meer
    7 Tips voor de ideale horeca website

    7 Tips voor de ideale horeca website

    28 februari 2024 Lisa

    Online is niet meer weg te denken. En vaak gelden er andere “spelregels” dan […]

    Lees meer
    Grote veranderingen voor bedrijven met een Google-bedrijfsprofiel: wat betekent dit voor jou?

    Grote veranderingen voor bedrijven met een Google-bedrijfsprofiel: wat betekent dit voor jou?

    26 januari 2024 Lisa

    Online is niet meer weg te denken. En vaak gelden er andere “spelregels” dan […]

    Lees meer
    Vindbaar worden? Neem contact op!
    Wij scoren gemiddeld een 9,8 op basis van 18 recensies
    Wij scoren gemiddeld een 9,8 op basis van 18 recensies