De uitstraling van je bedrijf is bepalend in wat mensen over jou en je bedrijf denken. Ga je bijvoorbeeld voor een luxe uitstraling met zachte en subtiele kleuren, dan denken mensen al snel dat jouw bedrijf net iets duurder is dan een concurrent, maar wellicht wel meer kwaliteit levert. Offline straal je het imago van je bedrijf uit door middel van bedrijfskleding, briefpapier of je visitekaartje. Online doe je dat onder andere met je website. Maar je website is niet de enige plek online waar mensen in aanraking komen met jouw bedrijf. De kans is namelijk groot dat ze je bedrijf (voor de eerste keer) zien op Facebook, Instram, Google, LinkedIn of Twitter. Belangrijk dus dat je daar ook aandacht besteed aan de uitstraling van je bedrijf.
Door middel van onderstaande links navigeer je eenvoudig naar de formaten voor de omslagfoto per social media:
Facebook is veruit het grootste sociale netwerk. Grote kans dus dat jouw (potentiele) klanten je bedrijf op Facebook tegenkomen. Een juiste uitstraling is dus vooral hier belangrijk. Naast de profielfoto waarin je bijvoorbeeld je logo toont, wil je ervoor zorgen dat vooral de omslagfoto op Facebook er goed uitziet. Het formaat of de afmetingen van de omslagfoto op Facebook kan van tijd tot tijd wisselen doordat Facebook regelmatig wijzigingen doorvoert. Waar je profielfoto op meerdere plekken verschijnt, wordt de Facebook omslagfoto vooral op jouw tijdlijn getoond. Deze is een stuk groter, en heb daardoor meer ruimte om een goede indruk te maken.
Richtlijne omslagfoto Facebook:
Het kiezen van een juiste omslagfoto voor Google Mijn Bedrijf en het daadwerkelijk tonen van diezelfde omslagfoto in Google’s zoekresultaten zijn 2 verschillende dingen. Waar je op bijvoorbeeld Facebook zelf de volledige controle hebt over je uitstraling, is dat in Google en Google Mijn Bedrijf (helaas) anders. Google behoudt zich namelijk het recht zelf te bepalen welke foto het meest representatief is voor jouw bedrijf. In praktijk betekent dat vaak dat er een andere foto wordt getoond dat de door jouw geuploadde omslag foto in Google Mijn Bedrijf. Echter is het wel verstandig ook hier de tijd te nemen en toch een goede omslagfoto te kiezen. Hoe meer je namelijk voldoet aan Google’s richtlijnen voor een goede omslagfoto, hoe groter de kans dat juist deze foto wel wordt vertoond.
Richtlijnen omslagfoto Google Mijn Bedrijf:
NB: In onze ervaring werkt een foto waarop de volledige voorpui van de winkel is te zien goed. Voor horeca werkt een goede foto van bijvoorbeeld de toonbar of een foto van het interieur ook goed.
Wanneer je aan een zakelijk sociaal netwerk denkt, denk je automatisch aan LinkedIn. Als je doelgroep met name B2B is, dan is het belangrijk juist op Linkedin een goede en zakelijke uitstraling te hebben. De omslagfoto van je zakelijke LinkedIn bedrijfspagina wordt enkel getoond op de bedrijfspagina zelf. Het formaat van de omslagfoto van een bedrijfspagina op LinkedIn wijkt daarnaast af van het formaat van een omslagfoto voor een persoonlijk profiel. De afmeting van de omslagfoto voor een LinkedIn bedrijfspagina is namelijk groter. Hierdoor heb je als bedrijf net iets meer ruimte.
Richtlijnen omslagfoto LinkedIn:
Twitter wordt nog steeds dagelijks door miljoenen mensen gebruikt, als zien we de populariteit van Twitter als zakelijk platform afnemen. Ook zul je merken dat de mensen om je heen eerder Facebook of LinkedIn gebruiken dan Twitter. Dat neemt echter niet weg dat je er ook op Twitter voor moet zorgen dat je uitstraling overeenkomt met je huisstijl en imago. De Twitter omslagfoto wordt getoond op jouw profiel. Op Twitter is er geen onderscheid tussen een persoonlijk of zakelijk profiel, dus de afmetingen van de omslagfoto zijn hetzelfde. Twitter geeft overigens niet veel informatie vrij over de richtlijnen voor een omslagfoto. Toch kun je het beste rekening houden met onderstaande richtlijnen.
Richtlijnen omslagfoto Twitter:
Een goede omslagfoto is key voor de uitstraling van je bedrijf op social media. De omslagfoto dient per social media rekening te houden met de richtlijnen die daar gelden. Dat betekent dat je voor ieder platform een aparte omslagfoto zult moeten maken. Een goede, mooie maar tevens zakelijke omslagfoto voldoet aan de volgende richtlijnen:
Naast de bovenstaande tips voor een goede omslagfoto, kun je natuurlijk ook iets creatiefs doen. Daarnaast kun je omslagfoto ook regelmatig wisselen, zodat je bijvoorbeeld in kunt spelen op acties of actualiteiten. Qua creativiteit kun je het volgende doen:
Naast een foto of logo, kun je ook tekst op je omslagfoto plaatsen. Als je tekst op je omslagfoto wilt plaatsen, hou er dan wel rekening mee dat de omslagfoto verkleind kan worden op verschillende devices. Daardoor kan het voor komen dat tekst niet meer leesbaar is. Dit voorkom je door je omslagfoto met tekst op ieder sociaal medium te testen. Plaats je bijvoorbeeld een omslagfoto met tekst op Facebook, bekijk na het plaatsen dan meteen hoe de omslagfoto eruit ziet op een desktop, maar ook op een mobiele telefoon en een tablet. Is de tekst op alle devices prima leesbaar, ga dan verder met een ander sociaal medium.
NB: Tekst op je omslagfoto voor Google Mijn Bedrijf is af te raden. Aangezien Google zelf bepaalt welke foto als eerste wordt getoond, is het belangrijk de foto zo min mogelijk te bewerken.
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen op het gebied van online marketing voor lokale bedrijven.
De uitstraling van je bedrijf is bepalend in wat mensen over jou en je […]
Lees meerDe uitstraling van je bedrijf is bepalend in wat mensen over jou en je […]
Lees meerDe uitstraling van je bedrijf is bepalend in wat mensen over jou en je […]
Lees meer