De laatste tijd krijgen we steeds vaker de vraag of je Google Maps of Google Mijn Bedrijf reviews uit kunt zetten. Het antwoord daarop is in 99% van de gevallen NEE. Google bepaalt zelf wat ze wel en niet tonen én maken daarnaast bedrijfsvermeldingen aan, bijvoorbeeld op basis van een bedrijfsinschrijving in het Kamer van Koophandel register. In sommige uitzonderlijke gevallen is het overigens mogelijk dat Google de reviews voor een bedrijf uitzet. Hieronder een paar voorbeelden.
Blijkbaar wordt de review functionaliteit getriggerd door de keuze van een categorie in Google Mijn Bedrijf. Voor categorieën als “scholen” of “instructeurs” zal Google SOMS de reviews uitzetten. Ook dit blijkt niet heel consistent te zijn. Wil je jouw reviews echt uitzetten, dan zou je kunnen proberen een andere categorie te kiezen. Let wel, dit is natuurlijk van grote impact op je lokale vindbaarheid. Daarnaast werkt het verwarrend, aangezien je categorienaam ook getoond wordt in de zoekresultaten. Én het is NIET met zekerheid te zeggen óf het werkt, mocht dit wel zo zijn, hoe lang het zo blijft werken.
Als je te maken hebt met veel negatieve NEP reviews, dan zou je extra stappen kunnen ondernemen, door dit aan te geven bij Google. Google Mijn Bedrijf zal dan hoogstwaarschijnlijk jouw reviews uitzetten voor een bepaalde tijd. In de praktijk gebeurt dit meestal wanneer:
Wanneer je te maken hebt met een van bovenstaande gevallen, is het verstandig extra bewijs te hebben, zoals bijvoorbeeld screenshots van email conversaties, nep reviews, etc. Je zult moeten onderbouwen waarom Google de reviews voor jouw bedrijf (tijdelijk) uit moet zetten.
In principe kun je twee dingen doen wanneer je je reviews op Google niet uit kunt zetten. Die zijn uiteraard afhankelijk van de situatie waar je in zit:
Als je ervan overtuigd bent dat een of meerdere reviews onterecht, ongepast of onjuist zijn, kun je die review(s) markeren. Hoe je dat doet, lees je in ons uitgebreide blog “Zo verwijder je ongepaste Google Mijn Bedrijf reviews“. Let wel, wanneer je een review als ongepast heb aangemeld, dan gaat daar enige tijd overheen voordat Google actie onderneemt. Ook hier is (helaas) niet te zeggen hoe lang dat duurt en of Google überhaupt actie onderneemt en de review(s) in kwestie verwijderd.
In plaats van je druk maken om negatieve reviews, kun je er ook voor kiezen meer energie te steken in positieve reviews. Belangrijk, uiteraard, dat je wel het volste vertrouwen hebt in de diensten die je verleent. Waren de negatieve reviews uit het verleden wel terecht, maar ben je tegenwoordig een aantal zaken (radicaal) anders gaan doen, dan is dit een prima moment je reviews te vergroten. Een aantal tips om je klanten om online reviews te vragen vind je in dit artikel.
Het is daarnaast verstandig te reageren op een aantal negatieve reviews, waarin je het probleem erkent en duidelijk maakt wat je tegenwoordig anders (dus beter) doet om dergelijke situaties te voorkomen. Juist het reageren op die negatieve reviews geeft (potentiële) klanten vertrouwen. Want zeg nu zelf, als jij een keuze maakt voor een bedrijf, dan kijk je toch ook eerst naar reviews? En vooral de negatieve. Toch!?
Zoals je hierboven uitgebreid kunt lezen, kunnen we je niet helpen met het uitzetten van reviews voor jouw bedrijf op Google. Wel kunnen we je helpen met het verzamelen van meer reviews, het meten van je vindbaarheid (en reputatie) en helpen we je jouw bedrijf beter vindbaar te maken. Interesse? Neem dan contact met ons op.
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen op het gebied van online marketing voor lokale bedrijven.
De laatste tijd krijgen we steeds vaker de vraag of je Google Maps of […]
Lees meerDe laatste tijd krijgen we steeds vaker de vraag of je Google Maps of […]
Lees meerDe laatste tijd krijgen we steeds vaker de vraag of je Google Maps of […]
Lees meer