Kun je Google Mijn Bedrijf (GMB) reviews uitzetten?

Kun je Google Mijn Bedrijf (GMB) reviews uitzetten?
12 november 2019 Roald google mijn bedrijf

De laatste tijd krijgen we steeds vaker de vraag of je Google Maps of Google Mijn Bedrijf reviews uit kunt zetten. Het antwoord daarop is in 99% van de gevallen NEE. Google bepaalt zelf wat ze wel en niet tonen én maken daarnaast bedrijfsvermeldingen aan, bijvoorbeeld op basis van een bedrijfsinschrijving in het Kamer van Koophandel register. In sommige uitzonderlijke gevallen is het overigens mogelijk dat Google de reviews voor een bedrijf uitzet. Hieronder een paar voorbeelden.

Google zet reviews uit voor sommige categorieën

Blijkbaar wordt de review functionaliteit getriggerd door de keuze van een categorie in Google Mijn Bedrijf. Voor categorieën als “scholen” of “instructeurs” zal Google SOMS de reviews uitzetten. Ook dit blijkt niet heel consistent te zijn. Wil je jouw reviews echt uitzetten, dan zou je kunnen proberen een andere categorie te kiezen. Let wel, dit is natuurlijk van grote impact op je lokale vindbaarheid. Daarnaast werkt het verwarrend, aangezien je categorienaam ook getoond wordt in de zoekresultaten. Én het is NIET met zekerheid te zeggen óf het werkt, mocht dit wel zo zijn, hoe lang het zo blijft werken.

Google zet reviews uit als je door negatieve reviews gespamd wordt

Als je te maken hebt met veel negatieve NEP reviews, dan zou je extra stappen kunnen ondernemen, door dit aan te geven bij Google. Google Mijn Bedrijf zal dan hoogstwaarschijnlijk jouw reviews uitzetten voor een bepaalde tijd. In de praktijk gebeurt dit meestal wanneer:

  • Er veel negatieve NEP reviews in een korte tijd worden gepubliceerd
  • Je bedrijf onterecht in het nieuws komt en daardoor veel negatieve reviews worden geschreven
  • Of je gechanteerd wordt door bijvoorbeeld een concurrent die dreigt veel negatieve reviews achter te laten

Wanneer je te maken hebt met een van bovenstaande gevallen, is het verstandig extra bewijs te hebben, zoals bijvoorbeeld screenshots van email conversaties, nep reviews, etc. Je zult moeten onderbouwen waarom Google de reviews voor jouw bedrijf (tijdelijk) uit moet zetten.

En nu? Wat als je reviews niet uitgezet kunnen worden?

In principe kun je twee dingen doen wanneer je je reviews op Google niet uit kunt zetten. Die zijn uiteraard afhankelijk van de situatie waar je in zit:

  1. Je hebt te maken met onterechte, ongepaste en onjuiste reviews
  2. Je hebt teveel negatieve reviews, en dus te weinig positieve reviews

Onterechte, ongepaste en onjuiste reviews

Als je ervan overtuigd bent dat een of meerdere reviews onterecht, ongepast of onjuist zijn, kun je die review(s) markeren. Hoe je dat doet, lees je in ons uitgebreide blog “Zo verwijder je ongepaste Google Mijn Bedrijf reviews“. Let wel, wanneer je een review als ongepast heb aangemeld, dan gaat daar enige tijd overheen voordat Google actie onderneemt. Ook hier is (helaas) niet te zeggen hoe lang dat duurt en of Google überhaupt actie onderneemt en de review(s) in kwestie verwijderd.

Teveel negatieve reviews en te weinig positieve reviews

In plaats van je druk maken om negatieve reviews, kun je er ook voor kiezen meer energie te steken in positieve reviews. Belangrijk, uiteraard, dat je wel het volste vertrouwen hebt in de diensten die je verleent. Waren de negatieve reviews uit het verleden wel terecht, maar ben je tegenwoordig een aantal zaken (radicaal) anders gaan doen, dan is dit een prima moment je reviews te vergroten. Een aantal tips om je klanten om online reviews te vragen vind je in dit artikel.

Het is daarnaast verstandig te reageren op een aantal negatieve reviews, waarin je het probleem erkent en duidelijk maakt wat je tegenwoordig anders (dus beter) doet om dergelijke situaties te voorkomen. Juist het reageren op die negatieve reviews geeft (potentiële) klanten vertrouwen. Want zeg nu zelf, als jij een keuze maakt voor een bedrijf, dan kijk je toch ook eerst naar reviews? En vooral de negatieve. Toch!?

Hulp nodig?

Zoals je hierboven uitgebreid kunt lezen, kunnen we je niet helpen met het uitzetten van reviews voor jouw bedrijf op Google. Wel kunnen we je helpen met het verzamelen van meer reviews, het meten van je vindbaarheid (en reputatie) en helpen we je jouw bedrijf beter vindbaar te maken. Interesse? Neem dan contact met ons op.

Vind mij Online nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen op het gebied van online marketing voor lokale bedrijven.

    Roald Craenen

    Roald Craenen

    Met meer dan 15 jaar ervaring in SEO, online marketing, webdesign en webdevelopment verbeter ik dagelijks de vindbaarheid van zowel grote als kleine bedrijven.

    Recente artikelen

    Onze tips voor het beginnen van een webwinkel

    Onze tips voor het beginnen van een webwinkel

    28 februari 2024 Lisa

    De laatste tijd krijgen we steeds vaker de vraag of je Google Maps of […]

    Lees meer
    7 Tips voor de ideale horeca website

    7 Tips voor de ideale horeca website

    28 februari 2024 Lisa

    De laatste tijd krijgen we steeds vaker de vraag of je Google Maps of […]

    Lees meer
    Grote veranderingen voor bedrijven met een Google-bedrijfsprofiel: wat betekent dit voor jou?

    Grote veranderingen voor bedrijven met een Google-bedrijfsprofiel: wat betekent dit voor jou?

    26 januari 2024 Lisa

    De laatste tijd krijgen we steeds vaker de vraag of je Google Maps of […]

    Lees meer
    Vindbaar worden? Neem contact op!
    Wij scoren gemiddeld een 9,8 op basis van 18 recensies
    Wij scoren gemiddeld een 9,8 op basis van 18 recensies